UUSI KATEKISMUS

Seitsemäs osa: HERRAN UUSI TULEMINEN

Muut osat: 1. Perusteet,

2. Raamattutietoutta

3. Kristikunnan historiaa,

4. Kirkko jakautuu lahkoiksi,

5. Herätysliikkeitä

6. Kohti uutta aikaa,

7. Herran uusi tuleminen

 

Osmo Pöysti

UUSI KATEKISMUS

Täydennetty laitos kirjasta MJT3040 - Miten Jumala tunnetaan

Seitsemäs osa: HERRAN UUSI TULEMINEN

Päivitetty: 2007

Copyright ©: Osmo Pöysti

Kuru, Finland

1989-2007

All rights reserved

Kaikki oikeudet pidätetään

 

HERRAN UUSI TULEMINEN

 

Jeesuksen takaisintulo on Raamatun pääasioita. Joku on laskenut, että Jeesuksen uusi tuleminen mainitaan Uudessa Testamentissa 319 kertaa ja Vanhassa Testamentissa noin puolitoistatuhatta kertaa, siis keskimäärin kerran tavallisen kirkkoraamatun jokaisella sivulla.

Myös Jeesuksen syntyminen oli ennakolta ennustettu tapahtuma. Koko Juuda odotti Messiaan syntymää. Uskonnolliset asiantuntijat tutkivat kirjoituksista, milloin ja missä se tapahtuisi ja mitä Herra tulisi tekemään. Kävi kuitenkin niin, että asiantuntijoiden asiantuntemus petti pahan kerran ja juuri he olivat ensimmäisten joukossa toimittamassa Messiasta pois päiviltä. Ja niin he yhä vieläkin odottavat Messiaan tuloa.

Lihansa päivinä Jeesus ennusti tulevansa tapetuksi, mutta lupasi rukoilla Isää, että tämä lähettäisi hänen nimissään toisen Puolustajan, Totuuden Hengen. Tästä Hengestä hän sanoi:

En minä jätä teitä orvoiksi, minä tulen teidän tykönne. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut. (kts. Joh.14:15-20 ja Apt 1:4-8).

Oppilaat olivat murheissaan ja ymmällä, mutta jo muutaman viikon kuluttua he saivat luvatun Puolustajan. Pyhän Hengen saaminen merkitsi ihmiselle siirtymistä kuolemasta elämään:

Totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun ääneni, ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen ja jotka sen kuulevat, ne saavat elää. Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessään, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessään. (Joh 5:24-26).

Kun Pyhä Henki tuli, kävi kristikunnassa samoin kuin juutalaisille oli käynyt Jeesuksen tullessa: toiset ottivat vastaan, toiset ei. Totuuden Henkeä eivät voineet ottaa vastaan ne, jotka eivät halunneet pysyä Totuudessa, ja niin heistä syntyi uusi odottajien joukko. Innostunutta odotusta kesti ensimmäisen opetuslapsisukupolven ajan. Senjälkeen keskityttiin lähinnä teoriapuolelle. Toisilla oli Puolustaja, toisilla oppi Puolustajasta.

Mahdollisuus erehtyä on tietysti jatkuva. Kristuksen nimissä esiintyy sekä pieniä että suuria huijareita jatkuvasti. Nämä huijarit eivät ole kuitenkaan suurin ongelma, ne ovat helposti tunnistettava lauma. Suurempi ongelma on erottaa omat tuntemukset Jumalan ilmoituksista. Emme kuitenkaan jätä Jumalan ilmoitusta tutkimatta sen tähden, että saatamme jotakin ymmärtää väärin. Ja Herran toista tulemusta koskevassa asiassa näyttää siltä, että erehtyminen on jopa mahdotonta: Kun Herra seuraavan kerran tulee, on se sen luokan tapahtuma, ettei tarvitse aprikoida tulkinnoista, "sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on Ihmisen Pojan tulemus ..." (Matt 24:27). Kumma kyllä, tässäkin asiassa miljoonat ovat jo erehtyneet. Ortodoksinen kirkko oli aivan varma, että maailmanloppu tulee 1492, mutta ei vaan tullut. Adventistit haksahtivat myös laskelmissaan, vaikka juuri heidän piti olla alan asiantuntijoita.

Nyt, kun me odotamme Herran julkista ilmestymistä, "parusiaa", me jo tunnemme hänen läsnäolonsa Hengessä. Pyhän Hengen vastaanottanut ihminen tuntee Kristuksen ylösnousemuksen voiman. Tämä voima ilmenee esimerkiksi karismoissa.

Kristuksen ylösnousemuksen voiman vaikutukset jatkuvat siellä, missä on Jumalan Hengessä toimivia uskovia. Vaikka Jeesuksen takaisintulon päivää ja hetkeä ei tiedetä, on sitä edeltävistä merkeistä summittain pääteltävissä, milloin tämä aika on lähellä. Siitä huolimatta Herran tuleminen tapahtuu yllätyksenä, elämä sen edellä jatkuu kuin Hollannissa viisi tuntia ennen Saksan hyökkäystä. Jeesuksen käyttämä esimerkki tapauksesta on Nooan päiviltä:

Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen pojan tulemus oleva. Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, eivätkä tienneet, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen pojan tulemus oleva. Matt 24:38-39.

 

Tempaaminen - Uskovien ylösnousemus

Herran takaisintulon yhteydessä tapahtuu uskovien tempaaminen Herraa vastaan. Ensin nousevat Herraa vastaanottamaan poisnukkuneet veljet ja sisaret, kts. 1.Tess 4:14-18:

Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan. Sillä me sanomme (Paavali ja työtoverit) teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Jeesus kertoo tempaamisesta näin:

Silloin on kaksi miestä pellolla, toinen korjataan talteen ja toinen jätetään. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään. Matt 24:40-41.

Se oli Matteukselta. Mutta Luukkaalta saamme tietää Jeesuksen opetuksesta enemmän:

… sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään. Kaksi naista jauhaa yhdessä; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään. Kts. Luuk 17:34-35.

Maapallo on pyöreä. Kun yhdellä puolella maailmaa nukutaan, ollaan toisella puolella aamuaskareissa ja kolmannella puolella tehdään päivätöitä.

Tempaamisesta alkaa uusi vaihe iankaikkisessa elämässä. Iankaikkinen elämä alkaa täällä maan päällä hengellisestä syntymästä eikä pääty koskaan. Ikuisuudessa ei ole ajallisuutta. Ruumiillinen olotilamme sen sijaan muuttuu silloin, kun Herra saapuu. Silloin Herrassa nukkuneet saavat ylösnousemusruumiin ja elossa olevat kokevat muutoksen yht'äkkisenä. Ensimmäisen Korinttolaiskirjeen 15 luvussa Paavali selostaa koko prosessin Jeesuksen kuolemasta aina Kuoleman hävittämiseen saakka.

Totisesti, totisesti minä sanon teille: aika tulee ja on jo, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan pojan äänen, ja jotka sen kuulevat, ne saavat elää. Sillä niin kuin Isällä on elämä itsessänsä, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessänsä. Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen poika. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.

Joh 5:24-29.

Tuomion ylösnousemus tapahtuu, niin kuin monet ajattelevat, vasta tuhat vuotta uskovien ylösnousemuksen jälkeen. Näiden tapahtumien välillä maailman kansat alistetaan uudistetun Israelin valtaan. Mutta koska asiantuntijat ja ekspertit usein erehtyvät, minä en sano mitään lopullista, vaan odotan ja seuraan tapahtumien kehitystä. Ikuinen elämä Herrassa antaa minulle siihen mahdollisuuden.

 

Odotus

Viisaat neitsyet odottavat Yljän tuloa. Tämän odotuksen pukee sanoiksi Paavali Filippiläiskirjeen 3. luvussa.

Meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me odotamme Herraa Jeesusta Kristusta vapahtajaksi, joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi. (Filipp 3:20-21).

Matteuksen evankeliumin 25. luvun alussa Jeesus kertoo vertauksen:

Silloin on Taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä. Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet mukaansa öljyä mukaansa. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.

Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat. Mutta yösydännä kuului huuto: "Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan". Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat, ja laittoivat lamppunsa kuntoon. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: "Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat". Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: "Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne". Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häihin, ja ovi suljettiin.

Murheellinen tarina. Olisi niin kiva, jos kaikki olisivat päässeet häihin. Se olisikin ollut mahdollista, mutta tyhmät olivat jättäneet rahansa sijoittamatta öljyyn. Nokian osakkeet olivat siinä tilanteessa huono sijoitus. Viimehetken ostopäätös ei enää auttanut. Öljyllä on Raamatun kuvakielessä oma merkityksensä, sen avulla suoritettiin esim. voitelu. Voitelun merkityksestä kts. esim. 1.Joh.2:27.

 

Häät

Taivasten valtakuntaa on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojalleen, kts. Matt 22:1-14. Kuninkaan poika, Kristus tapettiin maan päällä. Hän on se Jumalan poika, joka pois otti maailman synnit. Seurakunta on karitsan morsian. Ilmestyskirjan 19 luvussa häät ovat valmiit alkamaan:

Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.

Kts. Ilm 19:6-7.

 

HERRAN PÄIVÄ

 

Herran päivä on Herran tulemuksen kanssa samanaikainen tapahtuma. Herran päivä kohtaa kaikkia ihmisiä, mutta sen merkitys on erilainen eri ihmisille. Herran päivä on sekä suuri, julkinen pelastuksen päivä, että pilvinen, pimeä, armoton ja peljättävä koston päivä:

Pystyttäkää viiri paljaalle vuoren laelle, korottakaa äänenne heille, viittokaa kädellä heitä menemään sisälle ruhtinasten porteista. Minä olen antanut käskyn vihkiytyneilleni ja kutsunut urhoni vihan työhön, ylvääni, riemuitsevaiseni. Kuule, vuorilla käy paljon väen pauhina; kuule valtakuntain, kokoontuneiden kansojen kohinaa; Herra Sebaot katsastaa sotajoukkojansa. He tulevat kaukaisesta maasta, taivaan ääristä, Herra ja hänen vihansa aseet, hävittämään kaiken maan. Valittakaa, sillä Herran päivä on lähellä, se tulee kuin Hävitys kaikkivaltiaalta. Sentähden herpoavat kaikki kädet, kaikki ihmissydämet raukeavat. He pelästyvät, kivut ja tuskat valtaavat heidät, he vääntelehtivät kuin synnyttäjä, tuijottavat toisiinsa tyrmistyneinä, kasvot tulenkarvaisina. Katso, Herran päivä tulee armottomana. …

(Kts. Jes 13:2-9)

Ja Herra antaa äänensä jylistä sotajoukkojensa edellä, sillä ylen lukuisa on hänen väkensä, sillä väkevä on hänen käskynsä täyttäjä, sillä suuri on Herran päivä ja sangen peljättävä; kuka voi sitä kestää?

(Joel 2:11)

Ja minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa; verta ja tulta ja savupatsaita; aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.

(Joel 2:30-31)

Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.

(Apt 2:20)

Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva.

(Luuk 17:24)

Näin sanoo Herra: Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut; minä olen valmistanut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, kohottamaan ennalleen maan, jakamaan hävitetyt perintöosat, ja sanomaan vangituille; "Käykää ulos!" ja pimeässä oleville: "Tulkaa esiin!".

(Jes 49:8-9)

Hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut" Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

(2.Kor 6:2)

(Hesekielille) tuli tämä Herran sana: "Ihmislapsi, ennusta ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Valittakaa: ’Voi sitä päivää!’ Sillä lähellä on päivä, se on pilvinen päivä, pakanakansojen aika.

(Hes 30:1-3)

Ja kaikissa viinitarhoissa on valitus, sillä minä käyn sinun keskitsesi, sanoo Herra. Voi teitä, jotka toivotte Herran päivän tulemusta. Miksi hyväksi on Herran päivä? Se on oleva pimeys, eikä valkeus – ikäänkuin joku pakenisi leijonaa ja häntä kohtaisi karhu, tahi joku tulisi kotiin ja nojaisi kätensä seinään ja häntä pistäisi käärme. Eikö Herran päivä ole pimeys, eikä valkeus, eikö se ole synkeys, jossa ei valoa ole?

(Aam 5:17-20)

Tämä päivä on Herran, Herran Sebaotin päivä, koston päivä, jona hän kostaa vihollisillensa; miekka syö ja tulee kylläiseksi, juopuu heidän verestänsä, kun Herralla, Herralla Sebaotilla on uhriteurastus pohjoisessa maassa Eufrat-virran varrella.

(Jer 46:10)

Osa ennustuksista toteutui Jeesuksen kuollessa ristillä. Herran viha kohdistui Golgatalla Jeesukseen. Aurinko pimeni ja pimeys peitti maan. Tämän jälkeen alkoi "otollinen päivä", jonka aikana ihminen voi hakea armoa Jumalalta ja päästä Jumalan Liiton jäseneksi. Armon tarjous ei ole voimassa rajattomasti. Otollinen päivä päättyy Herran tulemiseen ja vastarinnan kukistamiseen.

Otollinen päivä on kestänyt jo pari tuhatta vuotta. Sen aikana jokainen uskova käy uudistusprosessin, jonka tarkoituksena on tehdä hänet kelvolliseksi elämään Jumalan paratiisissa. Kristuksen päivä on päämäärä, johon me tähtäämme, kts. 1.Kor 1:8, 1.Kor 5:5, 2.Kor 1:14, Filippil. 1:6-10 ja Filippil. 2:16; Ef 4:30. Huomaa myös Kristuksen päivästä käytettyjen termien samankaltaisuus:

Minä kiitän Jumalaani aina teidän tähtenne siitä Jumalan armosta, joka on annettu teille Kristuksessa Jeesuksessa, että kaikessa olette rikastuneet hänessä, kaikessa puheessa ja kaikessa tiedossa, sen mukaan kuin todistus Kristuksesta on teissä vahvistettu, niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.

Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä. (1.Kor 1:4-8).

Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä. (Kts. 1.Kor 5:5 ja edeltävät jakeet).


Sillä meidän kerskauksemme on tämä: meidän omantuntomme todistus siitä, että me maailmassa ja varsinkin teidän luonanne olemme vaeltaneet Jumalan pyhyydessä ja puhtaudessa, emme lihallisessa viisaudessa, vaan Jumalan armossa.
Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana ja minkä te myös ymmärrätte; ja minä toivon teidän loppuun asti ymmärtävän - niinkuin meitä osaksi myös olette oppineet ymmärtämään - että me olemme teidän kerskauksenne, samoin kuin tekin meidän, Herramme Jeesuksen päivänä.
(Kts. 2.Kor 1:12-14)

… varmasti luottaen siihen, että hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka. Ja oikein onkin, että minä näin ajattelen teitä kaikkia, koska te olette minun sydämessäni, te, jotka sekä ollessani kahleissa että evankeliumia puolustaessani ja vahvistaessani olette kaikki minun kanssani armosta osalliset. Sillä Jumala on minun todistajani, kuinka minä teitä kaikkia ikävöitsen Kristuksen Jeesuksen sydämellisellä rakkaudella. Ja sitä minä rukoilen, että teidän rakkautenne tulisi yhä runsaammaksi tiedossa ja kaikessa käsittämisessä, voidaksenne tutkia, mikä paras on, että te Kristuksen päivään saakka olisitte puhtaat ettekä kenellekään loukkaukseksi, täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan, Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi.

(Kts. Fil 1:6-11)

Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Tehkää kaikki nurisematta ja epäröimättä, että olisitte moitteettomat ja puhtaat, olisitte tahrattomat Jumalan lapset kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, joiden joukossa te loistatte niinkuin tähdet maailmassa, tarjolla pitäessänne elämän sanaa, ollen minulle kerskaukseksi Kristuksen päivänä siitä, etten ole turhaan juossut enkä turhaan vaivaa nähnyt.

(Kts. Fil 2:12-16)

Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä. Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.

(Kts. Ef 4:30-32)


Herran päivä on aina ratkaisun päivä.

… niin hän taas määrää uuden päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, äkää paaduttako sydämiänne". Hebr 4:7

Ratkaisu voidaan tehdä joko siten, että syntinen pyytää Jumalan armoa Kristukseen vedoten, tai jättää armonanomus tekemättä. Armonanomuksessa tunnustetaan Jeesuksen Herruus ja sitoudutaan olemaan armollinen "niille, jotka meitä vastaan ovat rikkoneet". Armon saajat säästyvät tulevalta vihalta. Monet haluaisivat säästyä oikeudenmukaiselta tuomiolta, mutta eivät halua muuttua sisäisesti eivätkä muuttaa tapojaan. Johannes Kastajan luo tuli epäaitoja parannuksentekijöitä:

Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa? Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä, älkääkä luulko …"

… hän puhdistaa puimatantereensa ja kokoaa nisut aittaan, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa.

Kts. Matt 3:7-12.

Herran toinen tuleminen on samalla toinen Herran vihan päivä. Vastustajat ovat liittoutuneet yhteen, mutta siitä ei ole hyötyä taistelussa Voimallista vastaan.

 

Aikakauden loppusota

Maailma on yrittänyt ratkaista Israelin ja muun maailman välistä konfliktia koko toisen maailmansodan jälkeisen ajan siinä onnistumatta. Sen enempää Israel, kuin maailman pedotkaan eivät ole koskaan ymmärtäneet, että rauha saavutetaan vain, jos osapuolet hyväksyvät Jeesuksen herruuden. Ilman Rauhan Ruhtinasta saavutetusta neuvottelutuloksesta tulee vain valerauha. Israelilla on kokemusta Yhdistyneiden Kansakuntien rauhaanpakottamisesta. (Kansat eivät ole yhdistyneet, ainoastaan valtiot ovat liittoutuneet. Siksi puhuttaessa YK:sta sanotaan kansakunnat, vaan ei kansat) Yhdistyneillä kansakunnilla oli rauhanturvaajia sotaa estämässä Siinain niemimaalla. Kun Egypti halusi sotaa, se käski YK joukkojen poistumaan alueelta yhden vuorokauden kuluessa, ja sota alkoi.

Loppusota alkaa yllättäen valerauhan aikana. Paavali kirjoittaa:

Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa; sillä te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä. Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio; niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon. Mutta te veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas.

Kts. 1.Tess 5:1-12.

Hyökkäyksen kohteena on Israel. Peto, väärä profeetta ja lohikäärme haluavat tuhota Israelin, sillä ne tietävät Israelin tulevan hallitsemaan seuraavaa maailmanaikaa. Maailma luulee voivansa toimillaan estää Jumalan aivoituksia toteutumasta.

Katso, minä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi kaikille kansoille ylt’ympäri, ja myös Juudan kohdalle se on tuleva Jerusalemia piiritettäessä. Ja sinä päivänä minä teen Jerusalemin väkikiveksi kaikille kansoille: kaikki, jotka sitä nostavat, repivät pahoin itsensä; ja kaikki maan kansakunnat kokoontuvat sitä vastaan.

Sinä päivänä, sanoo Herra, minä lyön kaikki hevoset vauhkoudella ja niiden ratsastajat hulluudella. Mutta Juudan heimoa kohti minä avaan silmäni, ja kaikkien kansojen hevoset minä lyön sokeudella.

Sak 12:2-4.

Alussa vihollisella on menestystä. Sakarja kertoo:

Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi. Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.

Sak 14:1-2

Jumala ei salli Israelin saavuttavan sotilaallista voittoa yhdistyneistä kansakunnista ennenkuin se on puhdistunut synneistään:

Ja sinä päivänä minä särjen Israelin jousen Jisreelin laaksossa.

Hoos 1:5

 

Israelin kääntyminen

Vasta kun Israel on joutunut toivottomaan tilaan, se suostuu etsimään apua ylhäältä. Jumala on itse sallinut Israelin vaikeudet ja auttaa heti, kun se voidaan tehdä hänen omien sääntöjensä mukaan.

Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan. Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti esikoista. Sinä päivänä pidetään Jerusalemissa suuret valittajaiset, niinkuin olivat Hadadrimmonin valittajaiset Megiddon laaksossa.

Sak 12:9-11

 

Vihollisarmeijoitten tuho

Johanneksen Ilmestyksen mukaan vihollisjoukot kokoontuvat Megiddon vuorelle, Har Megiddon:

Ja minä näin lohikäärmeen suusta ja pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähtevän kolme saastaista henkeä, sammakon muotoista. Sillä ne ovat riivaajien henkiä, jotka tekevät ihmeitä (kr.: "simeia", merkkejä): ne lähtevät koko maanpiirin kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan suurena päivänä. - Katso, minä tulen niinkuin varas; autuas se, joka valvoo ja pitää vaatteistansa vaarin, ettei hän kulkisi alastomana eikä hänen häpeätänsä nähtäisi! – Ja ne kokosivat heidät siihen paikkaan, jonka nimi on hebreaksi Harmageddon.

Ilm 16:13-16

Vihollisen armeijat kukistetaan "ratkaisulaaksossa"

Julistakaa tämä pakanakansain seassa, alkakaa pyhä sota, innostakaa sankareita, lähestykööt, hyökätkööt kaikki soturit. Takokaa vantaanne miekoiksi ja vesurinne keihäiksi. Sanokoon heikko: "Minä olen sankari." Käykää avuksi, tulkaa, kaikki kansakunnat joka taholta. He kokoontuvat sinne. Anna, Herra sankariesi laskeutua sinne alas. Lähtekööt liikkeelle, hyökätköön kansakunnat Joosafatin laaksoon; siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita. Lähettäkää sirppi, sillä sato on kypsynyt. Tulkaa polkemaan, sillä kuurna on täynnä ja kuurna-altaat pursuavat ylitse; sillä heidän pahuutensa on suuri. Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä ratkaisulaaksossa.

Joel 3:12-14

Ratkaisulaaksolla on monta nimeä. Joosafatin laakso, josta Jooel puhuu, sijaitsee Jerusalemin lähistöllä, hieman kaupungista etelään. Sana "Joosafatin laakso" (Emek Jehoshafat) suomeen käännettynä tarkoittaa "Jumalan tuomion laakso".

 

Sotavalmistelut ovat käynnissä

Herran päivän vaikutuksista Raamattu esittää paljon yksityiskohtaista tietoa. Samoja tietoja voidaan jo hankkia maallisilta eksperteiltä, jotka tutkivat, mitä tapahtuu, kun kaikki hermo- ja taistelukaasut, atomipommit, biologiset aseet ja muut ihmisnerouden saavutukset pääsevät käyttöön. Raamatusta tietoa näitä asioita löytyy helposti. Jeremian mukaan se, mikä Danielilta oli vielä salassa ja Ilmestyskirjastakin vaikeasti ymmärrettävissä, on aikojen lopulla mahdollisuus hyvin ymmärtää:

Katso, Herran myrsky, kiivastus, puhkeaa, pyörremyrsky vyöryy kohti jumalattomien päätä. Eikä Herran viha asetu, ennenkuin hän on toteuttanut ja täyttänyt sydämensä aivoitukset. Aikojen lopulla te tulette sen hyvin ymmärtämään.

Jumalan viha kohtaa kaikkea jumalattomuutta, mutta Jumalan viha ei ole sama kuin tuomio. Ihmisen omasta valinnasta riippuu, hakeeko hän armoa ja luopuuko hän jumalattomuudestaan. Ihminen tosin on jo tuomittu, mutta hän voi ehkä vielä kuulla Jumalan sanan. Tuomio on väistämätön vasta silloin, kun Jeesuksen nimi on kuultu, eikä häntä ole Herrana ja Jumalan poikana kunnioitettu. Tuomio on iankaikkinen kadotus kaikesta Rakkaudesta, kaikesta Totuudesta, ilman mahdollisuutta palata Elävän Jumalan yhteyteen.

 

TUHATVUOTINEN VALTAKUNTA

 

Kun Jeesus oli saanut kasteen, Henki vei hänet erämaahan kiusattavaksi. Kaksi turhaa yritystä tehtyään Saatana otti Jeesuksen kanssaan sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja sanoi: "Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua" (Kts. Matt 4:1-11). Jeesus torjui tämänkin ehdotuksen. Hän ei tavoitellut Saatanan valtaa tai valtakuntia. Hän oli tullut tekemään ne tyhjiksi. Hän oli tuonut lähelle Isänsä valtakunnan. Hän oli tullut pelastamaan ihmisiä petojen käsistä Taivaalliseen valtakuntaansa, ennen petomaisten valtakuntien tuomioita. Pelastukselle oli annettu määräaika. Tämän jälkeen olivat vuorossa kaikkien maailman valtakuntien ja niiden ideologisten koneistojen tuomiot. Vihollisen kukistamisen jälkeen on tulossa Tuhatvuotinen valtakunta. Maailman valtajärjestelmä muuttuu. Tuhatvuotinen valtakunta on lopputulos nyt kaksi tuhatta vuotta jatkuneesta evankelioimiskampanjasta.

Mutta niiden kuningasten päivinä on taivaan Jumala pystyttävä valtakunnan, joka on kukistumaton iankaikkisesti ja jonka valtaa ei toiselle kansalle anneta. Se on musertava kaikki ne muut valtakunnat ja tekevä niistä lopun, mutta se itse on pysyvä iankaikkisesti.

Dan 2:44

Herran päivää koskevat profetiat täyttyvät pakanain ajan lopulla. Ilmestyskirjan taistoissa ovat toisella puolella Karitsa ja morsian, toisella puolella Peto ja portto. Peto ja portto tuhotaan ja heidän taustavaikuttajansa Saatana sidotaan tuhanneksi vuodeksi. Johanneksen näky sisälsi asiasta myös seuraavan ilmoituksen:

Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään. Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.

Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. Mutta kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.

Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan, ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja; Googia ja Maagogia; kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka. Ja he …

Kts. Ilm 20:1-8

Kun peto ja väärä profeetta on tuhottu, on aika perustaa uuden aikakauden järjestys. Pakanakansoista lunastetut uskovat ovat nousseet ylös. Heidän asemansa on korotettu. Maanpäällinen järjestys perustetaan uudistuneen Israelin ympärille:

Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat, ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä, niin että he ottavat omiksensa Edomin jäännöksen ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan, sanoo Herra, joka tämän tekee.

Aamos 9:11-12. Katso myös Aam 9:13-15.

Herra itse kertoo asiasta näin:

Sillä niinkuin Isällä on elämä itsessään, niin hän on antanut elämän myös Pojalle, niin että myös hänellä on elämä itsessään. Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on ihmisen poika. Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. (Kts. Joh.5:24-29).

Tuomion ylösnousemus tapahtuu vasta tuhat vuotta uskovien tempaamisen jälkeen. Tuhatvuotisen valtakunnan aika jää elämän ylösnousemuksen väliin. Kristuksen toisessa tulemuksessa Saatana sidotaan tuhanneksi vuodeksi, ja maan hallintoa johdetaan Jerusalemista rautaisella valtikalla, samalla kun ylösnoussut seurakunta viettää Karitsan häitä.

Tuhatvuotisen valtakunnan aikana eivät kaikki tule uskoon, suuri osa jää edelleen Totuuden ja Rakkauden myötäilijöiksi, ilman, että Totuuden ja Rakkauden henki olisi muuttanut heidän sisäistä maailmaansa. Olosuhteet ovat kuitenkin hyvät, ja kaikki voivat tällä tuhannen vuoden kaudella hyvin. Tuhatvuotiskauden jälkeen pakanakansat vielä kerran nousevat Jumalaa vastaan, ja tulevat tuomituksi yhdessä Saatanan kanssa.

 

Saatanallisten voimien viimeinen esiintyminen

Hesekielin profetiat Googista ja Maagogista koskevat Israelin paluun jälkeistä aikaa, kun Israel asuu turvallisena maassaan. Siten ne voivat koskea valerauhan aikaa, mutta monet katsovat näiden tapahtumien koskevan tuhatvuotisen valtakunnan jälkeistä aikaa. Kolmantena vaihtoehtona tulkinnoille on otettava mahdollisuus, että tuhatvuotinen valtakunta on ollut, mutta jäänyt suuressa mittakaavassa käyttämättä. Hesekiel kertoo vain sen, minkä hän on Herralta saanut:

Ihmislapsi, käännä kasvosi kohti Googia Maagogin maassa Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinasta, ja ennusta häntä vastaan ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn sinun kimppuusi, Goog, sinä Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas. Minä kuljetan sinua, panen koukut sinun leukoihisi ja nostan sotaan sinut ja kaiken sinun sotaväkesi: hevoset ja ratsumiehet, kaikki pulskasti puettuja, suuren joukon …

Pitkien aikojen perästä sinä saat määräyksen, vuotten lopulla sinun on karattava maahan, joka on tointunut miekan jäljiltä, koottu monien kansain seasta, - mentävä Israelin vuorille, jotka kauan aikaa olivat olleet rauniomaana; se on tuotu pois kaikkien kansojen seasta, ja he asuvat turvallisena kaikki tyynni. Sinä hyökkäät kuin rajuilma, tulet kuin pilvi, peittääksesi maan, sinä ja kaikki sotalaumasi ja lukuisat kansat, jotka ovat sinun kanssasi.

Näin sanoo Herra, Herra: Mutta sinä päivänä …

Sinä päivänä minä annan Googille siellä, Israelissa, hautasijan, "Kulkijain laakson", itää kohden merestä; se sulkee tien noilta kulkijoilta. Sinne haudataan Goog ja koko hänen meluisa joukkonsa, ja sille pannaan nimeksi: Googin meluisan joukon laakso.

Kts. Hes luvut 38:1 – 39:16.

Johanneksen Ilmestyksessä Goog esiintyy uudestaan, mutta silloinen tapahtuma on selvästi ajoitettavissa Tuhatvuotisen valtakunnan loppukahinoiden aikaan. Kts. Ilm 20:8. Tämä asia ratkaissee pulman Googin sodan ajoituksesta.

 

Ymmärrys lisääntyy

Ajatusta tuhatvuotisesta rauhan ajasta on selitetty eri kristillisessä piireissä milloin mitenkin. Raamatun ilmoitus tuhatvuotisesta valtakunnasta on yleisesti hyväksytty herätyskristillisissä yhteisöissä, kun taas kirkolliset auktoriteetit sitä voimakkaasti vastustavat. Siispä on ennen kaikkea tunnettava, mitä Raamattu siitä itse sanoo.

Raamatun monet tekstit olisivat vaikeasti ymmärrettävissä ilman tuhatvuotista valtakuntaa. Esimerkkinä tällaisesta kertomus jalosukuisesta miehestä ja hänen kymmenestä palvelijastaan. Jalosukuinen poistuu hankkimaan kuninkuutta, ja jättää palvelijansa julistamaan tulevan valtakunnan evankeliumia. Jalosukuinen palattua seuraa tilinteon hetki. Tilinteon hetken jälkeen uskollinen palvelija saa "vallita kymmentä kaupunkia".

Eräs jalosukuinen mies lähti matkalle kaukaiseen maahan saadakseen itselleen kuninkuuden ja sitten palatakseen. Ja hän kutsui luoksensa kymmenen palvelijaansa, antoi heille kymmenen leiviskää ja sanoi heille: "Asioikaa näillä, kunnes minä tulen". Mutta hänen kansalaisensa vihasivat häntä ja lähettivät lähettiläät hänen jälkeensä sanomaan: "Emme tahdo tätä kuninkaaksemme". Ja saatuaan kuninkuuden ja palattuansa hän käski kutsua eteensä ne palvelijat, joille hän oli antanut rahat, saadakseen tietää, mitä kukin oli asioimisellaan ansainnut. Niin ensimmäinen tuli esiin ja sanoi: "Herra, sinun leiviskäsi on tuottanut kymmenen leiviskää". Ja hän sanoi hänelle: "Hyvä on, sinä hyvä palvelija; koska vähimmässä olet ollut uskollinen, niin saat vallita kymmentä kaupunkia". Ja toinen tuli ja sanoi: Herra sinun leiviskäsi on tuottanut …

Kts. Luuk 19:12-27.

Monet profetiat ovat täyttymättä. Lähipäivien aikana toteutuvat monet Herran päivää koskevat ennustukset, mutta Tuhatvuotisen valtakunnan aikaan jäävät vielä mm. seuraavat:

Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, kukkuloista korkeimpana, ja kaikki pakanakansat virtaavat sinne. Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana. Ja hän tuomitsee pakanakansojen kesken, säätää oikeutta monille kansoille. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan.

Jes 2:2-4

Israelin kansan hengellistä murrosta on ollut mielenkiintoista seurata. Israelissa on toteutumassa Hesekielin kirjan 37 luvussa selostettu näky. Herra kokoaa kuivat luut maahan, yhdistää ne ja luo niihin lihan ja nahan. Jumala valmistaa Israelia kääntymykseen. Israelin kärsimykset päättyvät ja se on valmis astumaan tehtäviinsä tuhatvuotisessa valtakunnassa. Jesajan sanat koskevat Israelin vuosituhansia kestäneen vaivanajan jälkeistä aikaa:

Iloitkaa Jerusalemin kanssa ja riemuitkaa hänestä kaikki, jotka häntä rakastatte; iloitsemalla iloitkaa hänen kanssaan, te jotka olette hänen kanssaan surreet, että imisitte ja tulisitte ravituiksi hänen lohdutuksensa rinnoista, että joisitte ja virkistyisitte hänen kunniansa runsaudesta. Sillä näin sanoo Herra: "Minä ohjaan hänen tykönsä rauhan, niinkuin tulvajoen, ja te saatte imeä, kainalossa teitä kannetaan ja polvilla teitä hyväillään. Niin kuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä, ja Jerusalemissa te saatte lohdutuksen. Te näette sen, ja teidän sydämenne iloitsee, ja teidän luunne virkistyvät kuin vihanta ruoho; ja Herran käsi tulee tunnetuksi hänen palvelijoissansa, mutta vihollistensa hän antaa tuntea vihansa. Sillä katso, Herra tulee tulessa, ja hänen vaununsa ovat kuin myrskytuuli; ja hän antaa vihansa purkautua hehkussa ja nuhtelunsa tulenliekissä. Herra käy tuomiolle kaiken lihan kanssa tulella ja miekallaan; ja Herran surmaamia on oleva paljon. …

… Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle maalle.

Kts. Jes 66:10-24

Ennustuksia tuhatvuotisesta valtakunnasta on tulkittu eri tavoin. Vastustajain tulkinta on selvä: sitä ei tule. Se on selvä kannanotto, eikä siitä sen enempää. Pahempia ovat olleet ihmisten omat yritykset tehdä itse omia tuhatvuotisia valtakuntiaan. Paljon on vuodatettu verta, eivätkä tulokset silti ole olleet pysyviä, saati sitten hyviä. Uskovat odottavat sitä Jumalalta. Autuaallinen toivo täyttyy, on uskomme, mutta käsitykset siitä, miten se tapahtuu, ovat usein hataria.

Johanneksen lähipiirin kasvatti, piispa Papias Hierapolin kaupungista, tunnusti vielä vuonna 140 Raamatun ilmoituksen mukaista oppia Tuhatvuotisesta valtakunnasta. Hänen aikalaisensa Justinos Marttyyri (100-160) kirjoitti, että "Minä ja kaikki oikeauskoiset kristityt tiedämme, että on tapahtuva ruumiin ylösnousemus, ja Jerusalem rakennetaan, kaunistetaan ja laajennetaan tuhanneksi vuodeksi, kuten Hesekiel, Jesaja ja muut profeetat ovat ennustaneet …" Justinoksen mukaansa uskovat tulevat asumaan Jerusalemissa tuhat vuotta.

Justinos Marttyyrin käsitys poikkeaa jo Raamatullisesta opista tuntuvasti. Raamatun mukainen Uusi Jerusalem ei ole ihmiskätten tekoa, se on kuution muotoinen, sen korkeus, leveys ja pituus ovat kukin 2300 kilometriä, jne.

Ireneos tulkitsee tuhatvuotista valtakuntaa Justinos Marttyyrin tavoin. Periaatteessa Ireneoskin hyväksyy kirjaimellisen, mutta maanläheisen tulkinnan. Ireneos kirjoittaa: "… Sitten pyhät nousevat kuolleista, ja Jumalan valtakunta perustetaan maan päälle. Tämä valtakunta kestää tuhat vuotta ja vastaa Jumalan lepopäivää luomisen jälkeen. Jerusalem rakennetaan uudelleen, maa antaa yltäkyllin viljaa rauhan ja vanhurskauden vallitessa. Tuhatvuotista valtakuntaa seuraa lopullinen tuomio, jonka jälkeen ilmestyy uusi luomakunta. Siinä lunastetut saavat ikuisesti asua Jumalan läheisyydessä".

Origenes ei hyväksy aikansa "oikeaoppisten" tulkintaa Tuhatvuotisesta valtakunnasta. Hän ei käy esittämään omaa tulkintaansa, vaan odottaa Johanneksen ilmestyksen 20. luvun merkityksen selvenevän aikaa myöten.

Didakhe’ssa eli Kahdentoista apostolin opissa Tuhatvuotisesta valtakunnasta ei puhuta mitään. Se puuttuu myös Nikean uskontunnustuksesta.

Augustinus esitti, että Tuhatvuotinen valtakunta tarkoittaisi kirkkoa. Tämän opin perusteella Euroopassa syntyi valtiolaitos "Pyhä Rooman keisarikunta". Jos sen teot ovat jonkun mielestä sitä taivaallista rauhan aikaa, jota Raamatun kansa on odottanut, niin Herra häntä armahtakoon. Augustinuksen opin mukaisen tuhatvuotisen valtakunnan piti päättyä jo vuonna 1000, mutta kirkolliset tekivät oppiin pieniä muutoksia, kun mitään ei tapahtunut. Augustinuksen harhaopin omaksuivat aikoinaan myös luterilaiset kirkot ja muut sellaiset. Jos Augustinus olisi tarjonnut Tuhatvuotisen valtakunnan kantavaksi voimaksi seurakuntaa, kirkon asemesta, asiaa pitäisi harkita.

Reformoidussa maailmassa suositun käsityksen mukaan Israelilla ei ole enää osuutta Jumalan suunnitelmiin. Tämän ns. korvausteorian mukaan seurakunta edustaa Israelia. Teoria on osittain oikea: Israelin on käännyttävä, tunnustettava Jeesuksen herruus, ennen kuin Jumala siunaa sitä toteuttamalla kaikki sille antamansa lupaukset. Mutta Jumala ei suinkaan jätä toteuttamatta ainuttakaan suunnitelmaansa. Israelin rajat Jumala on määritellyt Vanhan Testamentin aikana Eufratille saakka, ja sinne ne asettuvat, sanoipa kirkon arkkipiispat mitä tahansa.

Historiallinen kehitys osoittaa, että Israel ei ole turhan takia palaamassa maahansa. Kuinka suuri osa tästä kansasta pelastuu Herran vihan päivän hehkusta, olisi tutkittava erikseen. Nykyisin juutalaisia kristittyjä on vielä vähän, paljon enemmän on niitä, jotka yrittävät rakentaa Jumalalle vihamielisiä pelastussysteemeitä, ja tuottavat siten vain vahinkoa itselleen ja muille. Mutta kääntyneellä Israelille on käyttöä vielä Tuhatvuotisessa valtakunnassa.

Toinen kysymys on, mikä on karitsan morsiamen osa, kuinka kauan kestävät Karitsan ja morsiamen häät. Kun häät tuhatvuotisen valtakunnan lopussa päättyvät, tulevat Jumalan pyhät hallitsemaan uutta maata ja sen kaupunkeja.

 

UUDET TAIVAAT JA UUSI MAA

 

Kertomus Jumalasta, ihmisestä ja synnistä päättyy onnellisesti. Herra lunastaa synnin orjan ja tekee hänestä Uuden Ihmisen. Saastutetun kosmoksen Jumala korvaa uusilla taivailla ja uudella maalla. Jesajan kautta Herra julistaa:

Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne ajatukseen astu, vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä iloksi minä luon Jerusalemin ja riemuksi sen kansan. Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä. Eikä siellä enää ole lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen …

… Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua kuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.

Kts. Jes 65:17-25

Matteuksen evankeliumissa ja Johanneksen ilmestyksessä kertomus Tuhatvuotisen valtakunnan jälkeisistä tapahtumista etenee tapahtumajärjestyksessä. Matteuksen 24. luku selostaa Jeesuksen toisen tulemisen, 25. luvun alku Valtakunnan palvelijoiden tilinteon hetket ja 25. luvun loppuosa kansojen tuomion. Johanneksen ilmestyksessä Jeesuksen tulemus selostetaan 19. luvussa, tuhatvuotinen valtakunta 20 luvussa. Saman luvun jakeesta 9 alkaen selostetaan viimeistä kapinaa Jumalaa vastaan. Uuden luomakunnan tilaa selostetaan 21. luvun alusta 22. luvun jakeeseen 9 asti.

Ikuinen elämä ei ehkä tarvitse niitä puitteita, joissa me nyt elämme. Tämä maa ja tämä taivas katoavat ja Herra luo uudet taivaat ja uuden maan, joissa vanhurskaus asuu. Jopa me itse muutumme, niin että voimme yhtyä Johanneksen ilmestyksen sanoihin uuden, taivaallisen Jerusalemin kaduista: "ne ovat puhdasta kultaa, läpinäkyvää kuin kristalli". Me saamme sellaiset silmät, joilla näemme puhtaan kullan läpi.

Ristiinnaulitsemisen ja ylösnousemisen jälkeen, kun Jeesus 40 vuorokauden ajan antoi oppilaillensa täydennyskoulutusta Valtakunnan asioista, he kysyivät:

Herra, tällä ajallako sinä jälleenrakennat Israelille Valtakunnan? (Apt.1:6).

Oppilaat olivat jo tajunneet, että Jeesuksella oli tehtävä taivaissa, ennen takaisin tuloa. Pyhän Hengen saaminen tapahtui viikko taivaisiin oton jälkeen. Kymmeniä vuosia Kristuksen taivaisiin oton jälkeen Johannes saa kuulla taivaallista keskustelua ja nähdä, kun Jumalan Teurastettu Karitsa saa kuulla vanhinten sanat:

Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä. (Kts. Ilm 5:9-10).

Ihminen, joka luotiin vallitsemaan meren kaloja ja taivaan lintuja, saa uutta hallittavaa. Hän on oppinut hallitsemaan itsensä, ja saa muuta hallittavaa. Hän, joka on ollut vähässä uskollinen, pannaan paljon vartijaksi.

Raamatun ensimmäisen kirjan ensimmäisessä luvussa ilmoitettiin ihmisen tehtävä Jumalan puutarhassa. Raamatun viimeisen kirjan viimeisessä luvussa näemme ihmisen vihdoin tehtävässään. Paratiisikin on uudistunut. Hyvän ja pahan tiedon puuta ei enää ole, elämän puu on nyt keskellä paratiisia. Johannes kertoo:

Ja hän näytti minulle elävän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa. Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti. (Ilm 22:1-5).

Syntiinlankeemuksen jälkeen Adam karkotettiin viljelemään maata, josta hänet oli otettu. Ruumiin ylösnousemuksessa karkotus päättyy. Aabraham, ensimmäinen, joka vanhurskautettiin uskon kautta, lähti luvattuun maahan tietämättä sitä, mihin Herra hänet ohjaa. Yhdessä Aabrahamin kanssa me odotamme sitä päivää, jolloin tämä autuaallinen toivo täyttyy ja pääsemme Uuteen Jerusalemiin Luvatussa, Uudessa maassa.

Takaisin Osmon kotisivulle