Maailmankaikkeudessa on yksi kiinteä piste. Jumala valitsi sen paikaksi Jerusalemin kaupunginmuurin ulkopuolella olevan Golgatan nyppylän. Siitä alkaa tie taivaisiin. Sinne tuodaan kaikki kansat, esikoisena Israel:
Sano sentähden israelilaisille: "Minä olen Herra, ja minä vien teidät pois egyptiläisten sorron alta ja vapautan teidät orjuudesta ja pelastan teidät ojennetulla käsivarrella ja suurilla rangaistustuomioilla. Niin minä otan teidät kansakseni ja olen teidän Jumalanne; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka vien teidät pois egyptiläisten sorron alta. Ja minä johdatan teidät siihen maahan, jonka minä olen kättä kohottaen luvannut antaa Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille; ja sen minä annan teille omaksi. Minä olen Herra." (2.Moos 6:6-8)
Abrahamille annetun lupauksen mukaan siunatuiksi tulevat kaikki kansat siinä siemenessä, joka hänen kupeistaan oli lähtevä. Ja koska Abraham uskoi lupaukseen, se - hänen uskonsa - luettiin hänelle vanhurskaudeksi.
Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva", eikä hän heikontunut uskossansa, vaikka näki, että hänen ruumiinsa oli kuolettunut - sillä hän oli jo noin satavuotias - ja että Saaran kohtu oli kuolettunut; mutta Jumalan lupausta hän ei epäuskossa epäillyt, vaan vahvistui uskossa, antaen kunnian Jumalalle, ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää. (Room 4:18-21)
Aabrahamin siemen oli Jeesus. Usko Jeesukseen luetaan vanhurskaudeksi myös meille, jotka uskomme tämän lupauksen täyttymiseen Jeesuksessa Herrassamme:
Sentähden se luettiinkin hänelle vanhurskaudeksi. Mutta ei ainoastaan hänen tähtensä ole kirjoitettu, että se hänelle luettiin, vaan myös meidän tähtemme, joille se on luettava, kun uskomme häneen, joka kuolleista herätti Jeesuksen, meidän Herramme, joka on alttiiksi annettu meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden. (Room 4:22-25)
Jeesus naulittiin ristille Golgatalla, kolmantena päivänä hän nousi ylös kuolleista, ja neljänkymmenen päivän kuluttua siitä hän nousi taivaisiin. Nyt joukolla Golgatalle! Sieltä alkaa vanhurskauden tie taivaisiin! ##09 Pääsiäinen
Osmo Pöysti
PÄÄSIÄINEN
Liittyy osana kirjaan
Kristuksen morsianCopyright ©: Osmo Pöysti
2005-2006
Kuru, Finland
2006-06-01
Sivumäärä: 20
Pääsiäinen on yksi Vanhan Liiton seitsemästä vuosittain toistuvasta juhla-ajoista. Se oli määrätty vietettäväksi Ensimmäisen kuun neljäntenätoista päivänä kello 15.00. Suomalainen teksti kyllä sanoo, että "iltahämärässä", mutta hebreankielinen teksti tarkoittaa juuri tuota määrähetkeä:
Nämä ovat Herran juhla-ajat, pyhät kokoukset, jotka teidän on kuulutettava määräajallansa: Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi. (3.Moos 23:4-5)
Ensimmäinen kuukausi alkaa kevätpäivän tasausta lähinnä olevana päivänä hetkestä, jolloin aurinko laskee. Kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltapäivän puolivälissä oli se hetki, jolloin pääsiäisuhri teurastettiin. Auringon laskiessa alkoi viidestoista päivä ja silloin piti koko perheen olla sisällä, valmiina syömään pääsiäisateriaa ja happamatonta leipää:
(23:4) Nämä ovat Herran juhla-ajat, pyhät kokoukset, jotka teidän on kuulutettava määräajallansa: (23:5) Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi.
(23:6) Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi; syökää happamatonta leipää seitsemän päivää. (23:7) Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous, silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako. (23:8) Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä. Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako." (3.Moos 23:4-8).
Koska varsinainen pääsiäinen ei kestä kauempaa, kuin karitsan kuolema, sulautuivat pääsiäinen ja happamattoman leivän juhla yhdeksi juhlakaudeksi, josta Jeesuksen aikana (Luukkaan mukaan) käytettiin nimeä happamattoman leivän juhla:
Mutta happamattoman leivän juhla, jota pääsiäiseksi sanotaan, oli lähellä. (Luuk 22:1)
Viikon kestävällä juhlakaudella on moninkertainen sanoma: Ensinnäkin se on juhla, jota Israel viettää sen muistoksi, että se säästyi siltä tuholta, joka kohtasi Egyptiä sinä samana yönä, kun se itse istui karitsan verellä voideltujen ovien takana turvassa ulkona riehuvalta hävitykseltä. Kristityt viettävät sitä, koska pääsiäisenä teurastettiin Jumalan uhrikaritsa, Jeesus, synnin vallan kukistamiseksi ensin Jumalan kansan keskuudessa ja viime vaiheessa koko maailmassa. Mutta pääsiäinen sisältää myös uhkaavan sanoman siitä yöstä, jolloin hävittäjä päästetään irti ja tuhoaa kaikki ne, jotka ovat asettuneet vastustamaan Jumalan tahtoa.
Siinä näytösesityksessä, jonka Jumala antoi aikeistaan pääsiäisyönä egyptiläisten edessä, hän tuhosi vain egyptiläisten esikoispojat:
Sano silloin faraolle: 'Näin sanoo Herra: Israel on minun esikoispoikani; sentähden minä sanon sinulle: Päästä minun poikani palvelemaan minua. Mutta jos kieltäydyt päästämästä häntä, niin katso, minä tapan sinun esikoispoikasi.'" (2.Moos 4:22-23)
Tulossa on siis toinen tai oikeastaan jo kolmas pääsiäinen, ja silloin ne, jotka uskon kautta ovat liittyneet Jeesukseen ja tulleet yhdeksi hengeksi hänen kanssaan, haetaan ylös taivaisiin. Raamatussa tämä kolmas pääsiäinen on Herran päivä; toisille kaivattu ja rakas, ja toisille vähemmän kaivattu ja peräti kauhistuttava.
Pääsiäisen juridiset perusteet
Israelin vapautus Egyptin orjuudesta perustuu liittoon, jonka Jumala teki Aabrahamin kanssa. Liittoon sisältyi ilmoitus siitä, että Aabrahamin jälkeläiset joutuisivat määräajaksi orjuuteen, sekä lupaus siitä, että aikanaan orjuus päättyisi.
Ja kun oli kulunut pitkä aika, kuoli Egyptin kuningas. Ja israelilaiset huokailivat orjuuttansa ja valittivat; ja heidän huutonsa heidän orjuutensa tähden nousi Jumalan tykö. Ja Jumala kuuli heidän vaikeroimisensa, ja Jumala muisti liittonsa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa. (2.Moos 2:23-24)
Ennen liiton solmimista Abrahamin nimi oli Abram. Jo siihen aikaan Jumala oli luvannut tehdä Aabrahamista suuren kansan ja siunata maailman muutkin kansat hänen kauttaan:
Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi. Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." (1.Moos 12:1-3).
Maailman ongelma on synti, joka ilmenee rakkauden puutteena ja aiheuttaa kuoleman. Käytännön määritelmä synnille on, että ihminen tekee kanssaihmiselle jotakin sellaista, jonka hän ei haluaisi itselleen tapahtuvan. Taustalla on kuitenkin henkivalta, joka saa ihmisen uskomaan, että synnistä on tekijälleen jotakin hyötyä. Vapauttaakseen ihmiset tämän henkiolennon vallasta, Abrahamin siemenen - Jeesuksen - oli voitettava synti, vapautettava ihminen sen vallasta, ja johdettava hänet iankaikkiseen elämään.
Israelin lähtö Egyptistä on esikuvallinen. Egyptissä kuoli karitsa, Golgatalla kuoli Jumalan uhrikaritsa. Mutta on näillä kahdella tapahtumalla eroavaisuuksiakin: sinä päivänä, kuin Jeesus kuoli Golgatan ristillä, Rooman sotajoukkoja ei tuhottu.
Vihollisjoukot tuhotaan vasta, kun Jeesus tulee takaisin. Silloin Jumalan kansa muuttaa taivaaseen ja taivaissa alkavat häät. Häät kestävät seitsemän vuotta. Raamatullisen käytännön mukaan sulhasen ja morsiamen yhteiselämä alkaa siten, että sulhanen hakee morsiamensa isän kotiin, jonne poika on valmistanut häähuoneen. Kristuksen häähuone on taivaissa. Sieltä hän pyhiensä, se on vaimonsa seurassa palaa maan päälle häävieraiden joukkoon. Maan päällä pidetään kahdenlaiset juhlat. Kutsuvieraat juhlivat Kristuksen ja hänen pyhiensä seurassa, mutta haaskalinnut syövät vihollisjoukkojen lihat Israelin vuorilla. Rajun alun jälkeen koittaa Tuhatvuotinen valtakunta. Miika kirjoittaa:
"Niinkuin sinun lähtösi päivinä Egyptin maasta minä annan hänen nähdä ihmeitä". Sen näkevät pakanakansat ja saavat häpeän kaikesta väkevyydestänsä. He panevat käden suullensa, heidän korvansa menevät lumpeen. He nuolevat tomua kuin käärme, kuin maan matelijat. Vavisten he tulevat varustuksistansa, lähestyvät väristen Herraa, meidän Jumalaamme; he pelkäävät sinua. Kuka on Jumala, niinkuin sinä olet, joka annat pahat teot anteeksi ja käyt ohitse perintösi jäännöksen rikosten? Ei hän pidä vihaa iäti, sillä hänellä on halu laupeuteen. Hän armahtaa meitä jälleen, polkee maahan meidän pahat tekomme. Kaikki heidän syntinsä sinä heität meren syvyyteen. Sinä osoitat Jaakobille uskollisuutta, Aabrahamille armoa, niinkuin olet vannonut meidän isillemme muinaisista päivistä asti. (Miika 7:15-20)
Egyptin farao Saatanan roolissa
Egypti on kuva maailmasta, (kr. "kosmoksesta"), jonka päämies on Saatana. Myös Jumalan lupauksien kansa, Israel, oli joutunut Saatanan valtaan myytyään veljensä Joosefin orjuuteen. Jumala kuuli kansan huokaukset ja lähetti edustajansa Egyptin hallitsijan luo vaatimaan uskonnonvapautta. Mooses sanoi faraolle:
Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Päästä minun kansani viettämään minulle juhlaa erämaassa. (2.Ms 5:1).
Mooses asetti sanansa harkiten. Hän tiesi, että synnin takia ihminen ei voinut päästä kokonaan irti maailman orjuudesta. Mutta jopa nöyrä pyyntö uskonnonvapaudesta oli faaraolle liikaa. Hän vastasi:
Kuka on Herra, jota minun pitäisi kuulla ja päästää Israel? Minä en tunne Herraa enkä päästä Israelia. (Kts. 2.Ms 5:2).
Pienen pyynnön evääminen oli helppo ymmärtää periaatteelliseksi Jumalan vastustamiseksi. Israelin Jumalan edustajat esittivät pyyntönsä uudestaan:
Hebrealaisten Jumala on kohdannut meitä. Anna siis meidän mennä kolmen päivän matka erämaahan uhraamaan Herralle, Jumalallemme, ettei hän rankaisisi meitä rutolla tai miekalla. (Kts. 2.Ms 5:3).
Kävi selväksi, että farao vastusti uskonnonvapautta. Hänen jumalansa oli Niili, hedelmällisyys, aurinko. Pakotteetkaan eivät häneen tehonneet. Sitten Herra sanoi Moosekselle:
Vielä yhden vitsauksen minä annan tulla faraolle ja Egyptiin; sen jälkeen hän päästää teidät täältä. Ja kun hän todella päästää teidät, niin hän ajamalla ajaa teidät täältä. (Kts. 2.Ms 11:1-3).
Mooses toimitti viestin faraolle:
Näin sanoo Herra: Puoliyön aikana minä lähden kulkemaan kautta Egyptin maan. Ja kaikki esikoiset Egyptin maassa kuolevat, valtaistuimellansa istuvan faraon esikoisesta käsikiveä vääntävän orjattaren esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset. Ja koko Egyptin maassa on oleva kova valitus, jonka kaltaista ei ole ollut eikä koskaan tule. Mutta kenellekään israelilaiselle ei koirakaan ole muriseva, ei ihmiselle eikä eläimelle, tietääksesi, että Herra tekee erotuksen egyptiläisten ja Israelin välillä. Ja kaikki nämä sinun palvelijasi tulevat minun luokseni, kumartavat minua ja sanovat: 'Mene pois, sinä ja kaikki kansa, joka sinua seuraa'. Ja sen jälkeen minä menen." (Kts. 2.Ms 11:4-8).
Viestin toimitettuaan Mooses lähti faraon luota vihasta hehkuen.
Syntiuhri
Egyptin esikoisten tappaminen ei ollut ongelmaton juttu. Egyptiläiset olivat tosin ryhtyneet leikkiin määräämällä Israelin esikoiset tapettaviksi, kts. 2.Ms 1:15-22, mutta pelkkä kosto ei käynyt päinsä siitä yksinkertaisesta syystä, että täysin synnittömiä eivät olleet israelilaisetkaan. Oikeudenmukaisuuden toteutuminen voitiin kuitenkin turvata siten, että syyllisille annettiin mahdollisuus sijaisuhrin käyttöön. Egyptiläiset saattoivat käyttää omien poppamiehiensä palveluksia, mutta Israelille puhui Jumala, kts. 2.Ms 12:1-13:
(1) Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen: (2) "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä aloittakaa vuoden kuukaudet. (3) Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti. (4) Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä. (5) Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa. (6) Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä. (7) Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät. (8) Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt. (9) Älkää syökö siitä mitään raakana tai vedessä keitettynä, vaan tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen. (10)Älkääkä jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa. (11) Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi. (12) Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra. (13) Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata. (2.Moos 12:1-13)
Sillä aikaa, kun Israel odotti lähtökäskyä kodeissaan karitsan verellä voideltujen ovien takana, Jumalan enkeli kulki halki Egyptin ja surmasi kaikki esikoiset, jotka egyptiläisillä oli:
Ja puoliyön aikana tapahtui, että Herra surmasi kaikki Egyptin maan esikoiset, valtaistuimellaan istuvan faraon esikoisesta vankikuopassa olevan vangin esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset. Niin farao nousi sinä yönä ja kaikki hänen palvelijansa ynnä kaikki egyptiläiset, ja kova valitus oli Egyptissä; sillä ei ollut yhtään taloa, jossa ei ollut kuollutta. Ja hän kutsutti yöllä Mooseksen ja Aaronin ja sanoi: "Nouskaa ja menkää pois… (Kts. 2.Ms 12:29-31).
Ne kymmenen vitsausta, jotka Egyptiä kohtasivat, eivät olleet Jumalan mielivaltaisia päähänpistoja. Kaikki kymmenen vitsausta olivat suunnatut suurvallan ideologista perustusta vastaan. Ne osoittivat Egyptin jumalien ja poppamiesten kyvyttömyyden taistella Jumalaa vastaan. Jumaloitu Niilin virta muuttui verivirraksi, eikä ja Auringonjumala Ran palvonta pystynyt estämään Egyptin pimenemistä. Mutta vaikka Egyptin ideologinen selkäranka murrettiin, se jatkoi taistelua ja sai sen takia kärsiä ylimääräisiäkin rangaistuksia senkin jälkeen, kun Israel oli jo pelastunut heidän kynsistään. Kun Israel oli jo noussut ylös Kaislameren vastarannalle, Egyptin armeijat hukkuivat mereen - ennakkoilmoituksena tulevasta Jumalan vihan päivästä.
Pääsiäisajan kolme juhlaa
Pääsiäisen uhrikaritsa uhrattiin Aviv-kuun neljäntenätoista päivänä. Raamatullinen päivä vaihtuu silloin, kun aurinko laskee; näin jo muutaman tunnin kuluttua pääsiäislampaan uhraamisesta ollaan Aviv-kuun viidennessätoista päivässä ja silloin alkaa happamattoman leivän juhla, jota kestää seitsemän päivää. Näiden kahden juhlan yhteydessä määrättiin vietettäväksi vielä kolmas juhla - uutislyhteen heilutus:
(23:4) Nämä ovat Herran juhla-ajat, pyhät kokoukset, jotka teidän on kuulutettava määräajallansa: (23:5) Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi. (23:6) Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi; syökää happamatonta leipää seitsemän päivää. (23:7) Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous, silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako. (23:8) Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä. Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako."
(23:9) Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: (23:10) "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun te tulette siihen maahan, jonka minä teille annan, ja leikkaatte sen viljaa, niin viekää papille viljastanne uutislyhde. (23:11) Ja hän toimittakoon sen lyhteen heilutuksen Herran edessä, että hänen mielisuosionsa tulisi teidän osaksenne; sapatin jälkeisenä päivänä pappi toimittakoon sen heilutuksen. (23:12) Ja sinä päivänä, jona teidän lyhteenne heilutus toimitetaan, uhratkaa virheetön, vuoden vanha karitsa polttouhriksi Herralle, (23:13) ja siihen kuuluvaksi ruokauhriksi kaksi kymmenennestä lestyjä jauhoja, öljyyn sekoitettuna, uhriksi, suloiseksi tuoksuksi Herralle, sekä siihen kuuluvaksi juomauhriksi neljännes hiin-mittaa viiniä. (23:14) Älkääkä syökö uutisleipää, paahdettuja jyviä tai tuleentumatonta viljaa ennen sitä päivää, jona tuotte Jumalallenne uhrilahjan. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin. (3.Moos 23:4-14).
Nämä kolme juhlaa ovat osittain päällekkäin. Pääsiäiskaritsa uhrataan Aviv-kuun neljäntenätoista, Happamattoman leivän juhlaa vietetään seitsemän päivää, viidennestätoista kahdenteenkymmenenteen viidenteen päivään asti ja uutislyhteen heilutus suoritetaan juhlaviikolle osuvaa sapattia seuraavana päivänä.
Kristikunnassa ollaan totuttu siihen, että pääsiäistä vietetään kolme tai neljä päivää. Tämä on oikein, jos ajattelemme pääsiäistä vain siinä merkityksessä, että Jeesus, Jumalan karitsa kuoli maailman syntien sovittamiseksi Aviv- eli Nisankuun neljäntenätoista päivänä ja nousi haudasta saman kuun seitsemäntenätoista päivänä. Se on myös päivä, jolloin Israel, Kaislameren ylitettyään - esikuvana Jeesuksen ylösnousemuksesta - lauloi kiitosvirttä Kaislameren vastakkaisella rannalla. Mutta vaikka näin tehtäisiinkin, on pidettävä mielessä, että silloin puolet happamattoman leivän juhlasta jää viettämättä.
Pääsiäisellä, happamattoman leivän juhlan ja uutislyhteen heilutuksella on kullakin oma sanomansa, huolimatta siitä, että kaikki nämä kolme juhlaa ajallisesti tapahtuvatkin osittain samanaikaisesti. Pääsiäinen on lunastuksen ja vapautuksen juhla. Happamattoman leivän juhla saa merkityksensä siitä, että hapate on vertauskuva synnistä. Pelastus Egyptistä oli Israelille sama kuin kulttuurivallankumous; kaikki Egyptin hapatus eli synti oli jätettävä taakse jo heti matkan kohti Luvattua maata alkaessa.
Uutislyhteen heilutusta ei matkan aikana erämaassa suoritettu, mutta kohta kun kansa oli saapunut Israeliin, oli ensimmäinen maasta korjattu ohralyhde tuotava uhriksi Jumalan määräämään paikkaan. Tämä operaatio sisälsi salasanoman Jeesuksesta, joka ensimmäisenä ihmisenä maan sadosta saapui Jumalan taivaalliseen temppeliin. Kaikkiaan Jumalan sadonkorjuun järjestystä myötäilevä juhlakalenteri sisältää seitsemän juhlaa. Helluntai sijoittuu vehnänkorjuun alkuun, ja syksyllä, kun vuoden pääsato, hedelmät, viini ja oliivisato kerätään, vietetään pasuunansoiton päivää, sovituspäivää, ja vihdoin lehtimajan juhlaa, esikuvana päivästä, jolloin "kaikki maan sato" on korjattu.
Muistopäivä ja uuden ajanlaskun alku
Jumala oli päättänyt tehdä pääsiäisestä varoittavan esimerkin kaikille kansoille siitä, miten hän tulee kohtelemaan tämän aikakauden lopussa niitä, jotka ovat asettuneet vastustamaan Jumalan pelastussuunnitelmaa. Israelille se säädettiin muistopäiväksi, jota oli vietettävä joka vuosi:
Ja tämä päivä olkoon teille muistopäivä, ja viettäkää sitä Herran juhlana; sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ikuisena säädöksenä. Seitsemän päivää syökää happamatonta leipää; jo ensimmäisenä päivänä korjatkaa pois hapan taikina taloistanne. Sillä jokainen, joka hapanta syö, ensimmäisestä päivästä seitsemänteen päivään asti, hävitettäköön Israelista. (2.Moos 12:14-15)
Israel sai uuden, hengellisen kalenterin, jonka ensimmäiseksi kuukaudeksi tuli Aviv-kuu. Aviv-kuun ensimmäinen päivä oli kevätpäivän tasausta lähinnä oleva uudenkuun päivä:
Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen: "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä aloittakaa vuoden kuukaudet". (2.Moos 12:1-2)
Jokainen perhe tai talous varasi pääsiäislampaan uhrattavaksi jo neljä päivää ennen pääsiäistä. Yksi lammas riitti noin 10-20 henkilölle, henkilöiden iästä ja muista tekijöistä riippuen. Ohjeissa sanotaan:
Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti. Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä. (2.Moos 12:3-4)
Karitsan tuli olla "tamim", täydellinen eli virheetön, esikuvana Jeesuksesta, josta kukaan ei löytänyt mitään syntiä:
Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa. (2.Moos 12:5)
Karitsaa pidettiin tallella neljä päivää ennen sen teurastamista. Nämä päivämäärät ovat vertauskuvallisia, sillä neljä päivää ovat esikuvia niistä neljästä vuosituhannesta, jotka kuluivat Aatamista Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen, samoin kuin ne "kaksi päivää", jotka kuluvat Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ennen tuhatvuotisen valtakunnan, "kolmannen" (ristiinnaulitsemisesta lähtien) eli "seitsemännen" (Aadamin luomisesta lähtien) päivän tuloa:
Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä. (2.Moos 12:6)
Pääsiäisyönä Israelin tuli pysyä niiden talojen suojissa, joiden ovet oli sivelty uhrikaritsan verellä.
Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät. (2.Moos 12:7)
Karitsa oli syötävä:
Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt. Älkää syökö siitä mitään raakana tai vedessä keitettynä, vaan tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen. Älkääkä jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa. (2.Moos 12:8-10)
Karitsa oli syötävä täydessä matkavalmiudessa, sillä jo aamulla oli lähdettävä taivaltamaan kohti valtakunnan rajaa:
Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi. (2.Moos 12:11)
Egyptissä Jumalan liittolaiskansa oli pakotettu palvelemaan sellaisia jumalia, jotka eivät Jumalia ole. Teko loukkasi Jumalan kunniaa myös muiden kansojen silmissä. Rangaistus näyttää silti varsin kohtuulliselta, kun otetaan huomioon, että Mooseksen syntymän aikoina egyptiläiset olivat määränneet Israelin poikalapset - siis muutkin kuin pelkät esikoiset - Niiliin heitettäväksi:
Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra. (2.Moos 12:12).
Veri oli merkki Tuhoojalle, joka karitsojen teurastusta seuraavana yönä, pääsiäisyönä pani toimeen Jumalan päätöksen:
Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata. (2.Moos 12:13)
Ensimmäinen pakote
Jumalan kutsuessa Moosesta hommiinsa, Mooses oli kahdeksankymmenen vuoden ikäinen. Työhönottohaastattelussa Jumala antoi hänelle kolme vallan merkkiä, joilla hän saattaisi todistaa olevansa Jumalan asialla. Käyttämällä paimenen sauvaansa, kättänsä povessaan ja muuttamalla veden vereksi hän saattoi todistaa, ensin Israelin vanhimmille ja sitten faraolle olevansa Jumalan valtuuttama lähettiläs.
Mooses tuli faraon luo ja vaati Israelille lupaa mennä palvelemaan Jumalaa erämaahan kolmeksi päiväksi. Kun farao vaati Moosesta esittämään vallan merkin, Mooses esitti sauvan, joka muuttui käärmeeksi. Faraon palvelijat pystyivät samaan. Valtakirjojen esittely päättyi siihen, että Mooseksen käärmeeksi muuttunut sauva söi faraon käärmeeksi muuttuneet sauvat. Farao ei kuitenkaan päästänyt Jaakobin jälkeläisiä maastaan, ja silloin alkoivat pakotteet eli "vitsaukset". Ensimmäinen pakote oli verta:
Sitten Herra sanoi Moosekselle: "Faraon sydän on kovettunut, hän kieltäytyy päästämästä kansaa. Mene faraon tykö huomenaamuna, kun hän menee veden luo, ja seisahdu hänen tielleen Niilivirran partaalle. Ja ota käteesi se sauva, joka oli muuttunut käärmeeksi, ja sano hänelle: 'Herra, hebrealaisten Jumala, on lähettänyt minut sinun luoksesi ja käskenyt sanoa: Päästä minun kansani palvelemaan minua erämaassa. Mutta katso, sinä et ole totellut tähän asti. Sentähden Herra sanoo näin: Tästä olet tunteva, että minä olen Herra: katso, minä lyön sauvalla, joka on kädessäni, virran veteen, ja se muuttuu vereksi. Ja kalat virrassa kuolevat, ja virta rupeaa haisemaan, niin että egyptiläisiä inhottaa juoda vettä virrasta.'" (2.Moos 7:14-18)
Niili oli Egyptille epäjumala ja jumalana sitä Egyptissä palvottiinkin. Niilin veden muuttuminen vereksi kohdistui siis koko egyptiläisen yhteiskunnan perusteisiin. Egypti pantiin heti alkajaiseksi julistamaan uskonsa: se tuli teoillaan ilmaisemaan, uskoiko se elävänsä Niilistä vai "Olevaisesta", todellisesta Jumalasta.
Integraatio päättyy
Egyptin ruhtinas oli integroinut Jumalan kansan omaan leiriinsä. Jumala ei tätä integraatiota hyväksynyt - kansa oli edelleen hänen kansansa. Pakotteensakin Jumala toteutti niin, että ne, kolmannesta lähtien, koskivat vain egyptiläisiä, mutta ei Jaakobin huoneen ei tarvinnut tehdä mitään erikoista säästyäkseen niiltä. Mutta kymmenen, viimeinen pakote oli erilainen. Sen, joka tahtoi pelastua viimeisestä pakotteesta, tuli merkitä asumuksensa ovi karitsan verellä, tarkoin määrätyssä järjestyksessä:
(12:21) Ja Mooses kutsui kaikki Israelin vanhimmat ja sanoi heille: "Menkää ja ottakaa lammas kutakin perhekuntaanne kohti ja teurastakaa pääsiäislammas. (12:22) Ja ottakaa isoppikimppu, kastakaa se vereen, joka on maljassa, ja sivelkää ovenpäällinen ja molemmat pihtipielet sillä verellä, joka on maljassa. Älköönkä kukaan menkö ulos talonsa ovesta ennen aamua. (12:23) Sillä Herra kulkee rankaisemassa egyptiläisiä; mutta kun Herra näkee veren ovenpäällisessä ja molemmissa pihtipielissä, menee hän sen oven ohi eikä salli tuhoojan tulla teidän taloihinne teitä vitsauksella lyömään. (12:24) Noudattakaa tätä; se olkoon ikuinen säädös sinulle ja sinun lapsillesi. (2.Moos 12:21-24)
Jumalan asettama merkki on toiminut hyvin. Israel ei sitkeistä haluistaan huolimatta ole koskaan pystynyt integroitumaan mihinkään kansaan, eivätkä mitkään kansat ole sitä koskaan pystyneet täysin tuhoamaan. Jaakobin huoneen pahin koetus on kuitenkin vielä edessäpäin; ja se tulee pian.
Pyhitys ja rauha
Ensimmäinen näkyvä seuraus Karitsan veren vuodatuksesta oli egyptiläisten ja Israelin ero. Karitsa kuoli Israelin puolesta ja sai aikaan rauhan Jumalan ja Israelin välille, mutta Egyptin laita oli toisin. Kun Jumalan lähettämä tuhooja keskiyön hetkellä kulki läpi Egyptin maan, egyptiläisten esikoiset kuolivat, mutta Jaakobin suku söi kodeissaan karitsaa, seisoaltaan, valmiina maastamuuttoon.
Jaakobin huonetta, Israelia sitoi Egyptiin synti. Joskus reilut neljäsataa vuotta sitten Jaakobin pojat olivat myyneet veljensä Joosefin orjaksi, ja orjaksi he joutuivat, eivätkä he pystyneet ostamaan itseään vapaaksi. He pääsivät vapaaksi vasta, kun Jumala itse määräämänsä määräajan kuluttua muisti liittonsa Aabrahamin kanssa, ja osti Israelin itselleen karitsan verellä.
Koska Israelin Egyptissä uhraamat karitsat ovat esikuvia Kristuksesta, tekee mieleni jo tässä vaiheessa kertomusta parilla lauseella kertoa, mitä hänestä Jesajan ennustuksessa sanottiin ja miten Paavali Roomalaiskirjeessä sen selosti. Ensiksi Jesajan tekstistä:
Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. (Kts. Jes 53:5)
Jumalan pyhyyden ja ihmisen syyllisyyden välillä on sovittamattomalta tuntuva ristiriita. Mutta jo Aabraham uskoi Jumalan voivan sovittaa tämän ongelman. Selostaessaan Aabrahamin uskoa ja sen seurauksia Roomassa asuville kristityille, kts. Room 4:18-25, Paavali päätyy kirjoittamaan:
Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo. (Room 5:1-2)
Kaislameren ylittäjien kiitoslaulu
Kun Israel ja siihen liittynyt sekakansa Aviv-kuun seitsemäntenätoista päivänä seisoi Punaisen meren Siinain puoleisella rannalla, se lauloi iloista laulua Jeesuksesta:
(15:2) Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, ja hänestä tuli minulle pelastus. Hän on minun Jumalani, ja minä ylistän häntä, hän on minun isäni Jumala, ja minä kunnioitan häntä.
Lähdetekstissä sanotaan:
Azzi ve-zimrat Jah va-jehi-lii li-Shua. (Jehovah/Jah on minun väkevyyteni ja lauluni; hän tuli minulle Pelastukseksi)
(15:1) Silloin Mooses ja israelilaiset veisasivat Herralle tämän virren; he sanoivat näin: "Minä veisaan Herralle, sillä hän on ylen korkea; hevoset ja miehet hän mereen syöksi. (15:2) Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, ja hänestä tuli minulle pelastus. Hän on minun Jumalani, ja minä ylistän häntä, hän on minun isäni Jumala, ja minä kunnioitan häntä. (15:3) Herra on sotasankari, Herra on hänen nimensä. (15:4) Faraon vaunut ja hänen sotajoukkonsa hän suisti mereen, hänen valitut vaunusoturinsa hukkuivat Kaislamereen. (15:5) Syvyys peitti heidät; he vajosivat pohjaan niinkuin kivi. (15:6) Sinun oikea kätesi, Herra, sinä voimassa jalo, sinun oikea kätesi, Herra, murskaa vihollisen. (15:7) Valtasuuruudessasi sinä kukistat vastustajasi. Sinä päästät vihasi valloilleen, ja se kuluttaa heidät niinkuin korret. (15:8) Ja sinun vihasi puhalluksesta kasaantuivat vedet, laineet seisahtuivat roukkioiksi, syvyyden aallot hyytyivät keskelle merta. (15:9) Vihollinen sanoi: 'Minä ajan takaa, minä saavutan heidät, minä jaan saaliin ja tyydytän heissä kostonhimoni; minä paljastan miekkani, minun käteni hävittää heidät'. (15:10) Sinun tuulesi puhalsi, ja meri peitti heidät; he upposivat valtavesiin niinkuin lyijy. (15:11) Herra, kuka on sinun vertaisesi jumalien joukossa! Kuka on sinun vertaisesi, sinä pyhyydessä jalo; sinä ylistettävissä teoissa peljättävä, sinä ihmeitten tekijä! (15:12) Sinä ojensit oikean kätesi, maa nielaisi heidät. (15:13) Mutta armossasi sinä johdatit lunastamaasi kansaa, sinä veit sen voimallasi pyhään asuntoosi. (15:14) Kansat kuulivat sen ja vapisivat, tuska valtasi Filistean asukkaat. (15:15) Silloin peljästyivät Edomin ruhtinaat, Mooabin sankarit valtasi vavistus, kaikki Kanaanin asukkaat menehtyivät pelkoon. (15:16) Kauhu ja väristys valtasi heidät; sinun käsivartesi väkevyyden tähden he kävivät mykiksi niinkuin kivi. Niin sinun kansasi, Herra, kulkee perille, kulkee perille se kansa, jonka olet itsellesi hankkinut. (15:17) Sinä viet heidät perille ja istutat heidät vuorelle, joka on sinun perintöosasi, paikkaan, jonka sinä, Herra, olet asunnoksesi valmistanut, pyhäkköösi, Herra, jonka sinun kätesi ovat tehneet.
(15:18) Herra on kuningas aina ja iankaikkisesti." (2.Moos 15:1-18)
Pelastus Egyptistä oli vasta alkua. Edessä oli erämaa, ja sen toisella puolella kansan oli vielä ylitettävä Jordan. Mutta lähtöhetkestä alkaen päämäärä oli tiedossa - ja se oli Jumalan pyhäkkö, Ikuinen Jerusalem, joka ei ole ihmiskäsin tehty:
Sinä viet heidät perille ja istutat heidät vuorelle, joka on sinun perintöosasi, paikkaan, jonka sinä, Herra, olet asunnoksesi valmistanut, pyhäkköösi, Herra, jonka sinun kätesi ovat tehneet. (2.Moos 15:17)
Näytösesitys
Pääsiäinen aloittaa kevään juhlakauden. Se on lähtökohta koko sille tapahtumasarjalle, jota kristikunnan seitsemän suurta juhlaa julistavat. Aluksi tapahtumain näyttämönä on Egypti, suuri ja mahtava maailmanvalta. Jumalan tarkoituksiin se sopi aivan hyvin. Hän kertoi Moosekselle aikeistaan vapautta Israel Egyptin orjuudesta näytösluontoisesti:
Ja egyptiläiset tulevat tietämään, että minä olen Herra, kun minä ojennan käteni Egyptin yli ja vien pois israelilaiset heidän keskeltänsä. (2.Ms 7:5)
Vihollisen hyökätessä ihmisellä on kolme mahdollisuutta: ryhtyä orjaksi, taistella vastaan lihan käsivarrella tai luottaa Jumalaan. Israel oli jo orja, eikä sillä ollut minkäänlaisia kunnon resursseja taistella Egyptiä vastaan, ei ainakaan lihan asein. Myös hengen aseet olivat huonoissa kantimissa. Mutta Jumala muisti liittonsa ja se riitti. Israel ei oikeastaan tehnyt mitään muuta, kuin istui ja söi karitsaa, sillä aikaa kun Jumala vapautti sen. Ja kun Egypti vielä viime hetkellä kääntyi ajamaan Israelia takaa, Jumala hukutti sen armeijankin - sen lisäksi, että se oli jo pääsiäisyönä saanut maistaa sitä samaa lääkettä, mitä se oli Israelille syöttänyt siitä lähtien, kun sen poliittinen johto määräsi Israelin poikalapset heitettäväksi Niiliin.
Israelin vapautus Egyptin orjuudesta on selostettu Raamatussa sangen perusteellisesti siksi, että se on kuva tulevasta, sitä paljon mittavammasta, koko maailmaa (kr. "kosmos") koskevasta pelastusoperaatiosta.
Farao on "typos", esikuva tämän maailman ruhtinaasta Saatanasta. Israelin kansa on esikuva Kristuksen morsiamesta ja karitsat, jotka jokainen huonekunta uhrasi rangaistukset välttääkseen, ovat esikuvia Jumalan Pojasta, Kristuksesta, joka uhrautui morsiamensa puolesta Golgatan ristillä pelastaakseen kansansa tämän maailman ruhtinaan vallasta.
Jeesuksen kuolema ristillä ei kuitenkaan täysin vastaa sitä tapahtumasarjaa, jonka esikuvana Israelin vapautus Egyptistä puolitoistatuhatta vuotta aikaisemmin oli. Jeesus kyllä kuoli ristillä, mutta puoliyön kauhuja Saatanan orjat eivät vielä ole kohdanneet.
Ja puoliyön aikana tapahtui, että Herra surmasi kaikki Egyptin maan esikoiset, valtaistuimellaan istuvan faraon esikoisesta vankikuopassa olevan vangin esikoiseen asti, ynnä kaikki karjan esikoiset. Niin farao nousi sinä yönä ja kaikki hänen palvelijansa ynnä kaikki egyptiläiset, ja kova valitus oli Egyptissä; sillä ei ollut yhtään taloa, jossa ei ollut kuollutta. Ja hän kutsutti yöllä Mooseksen ja Aaronin ja sanoi: "Nouskaa ja menkää pois… (Kts. 2.Ms 12:29-31).
Maailma tulee kokemaan keskiyön kauhut vasta Jeesuksen toisen tulemisen yhteydessä. Silloin toteutuu se osa profetiasta, joka jäi toteutumatta, kun Jeesus sulki kirjan, jota hän oli lukemassa Galilean Nasaretissa. Tästä tapahtumasta Luukas kertoo:
Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan. Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan (s.o. Jesajan) kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna: "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen, saarnaamaan Herran otollista vuotta". Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt. Niin hän rupesi puhumaan heille:
Jeesus oli lukemassa Jesajan kirjaa, mutta hän sulki sen juuri siltä kohdalta, jossa seuraavana olivat sanat: "ja meidän Jumalamme koston päivää". Jesajan ennustus ei kuitenkaan pääty "koston päivään". Vasta "koston päivän" jälkeen toteutuu valtaosa siitä, mitä Jeesus oli tullut tekemään. Se, mitä me nyt omistamme "uskon kautta", muuttuu näkemiseksi:
Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta, julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia, panemaan Siionin murheellisten päähän - antamaan heille - juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet", "Herran istutus", hänen kirkkautensa ilmoitukseksi. Ja he rakentavat jälleen ikivanhat rauniot, kohottavat ennalleen esi-isien autiot paikat; ja he uudistavat rauniokaupungit, jotka ovat olleet autiot polvesta polveen. (Jes 61:1-4).
Tälle maailmalle pääsiäinen on sanoma kuolemasta, mutta Jumalan kansalle pääsiäinen on viesti Karitsan häistä ja ikuisesta elämästä Jumalan yhteydessä. Jeesus on ovi, jonka kautta Jumalan kutsutut astuvat sisälle tulevaisten sukupolvien maailmaan, "luvattuun maahan". Jeesus kuoli pää verta valuvana, kädet verta valuvina ja jalat verta valuvina, mutta hän nousi haudasta ja antaa voittajille elämän kruunun.
Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. (Joh 10:7-9)
Pääsiäisen sanomaa ei siis ole vielä ammennettu tyhjiin. Suuri pääsiäinen on vasta tulossa. Pääsiäinen, kuten kaikki muut Jumalan seitsemän juhlaa, on "tulevaisuuden varjo". Mutta sanoma Jumalan karitsasta tulee aina säilymään keskeisellä sijalla Jumalan valtakunnassa, sillä juuri häntä varten ja hänen kauttaan tämä maailma on luotu.
Lopun ajan tapahtumat muistuttavat paljon niitä "vitsauksia", jotka Egypti joutui kokemaan asetuttuaan poikkiteloin Jumalan suunnitelmaa vastaan. Sotatoimien näyttämö on suurempi ja muitakin erojakin löytyy. Kun Karitsa on jo teurastettu, ei häntä enää voi teurastaa. Hän on tullut vain voittamaan, pelastamaan ja vapauttamaan, mutta vastustaja kokee sen toisin:
Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?" (Ilm 6:15-17).
Kukaan ei voi sotia Jumalan karitsaa vastaan häviämättä. Mutta niille, jotka ovat panneet turvansa häneen, "koston päivä" on vain vaihtoehto Pelastukselle. Kerrottuaan ensin suuresta, ylösnousseitten esikoisjoukosta, Johannes jatkaa:
Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään, ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta" (Ilm 7:9-10).
Pääsiäisen teema on lopultakin pääsy maailmaa hallitsevan laittomuuden vallasta Jumalan valtakuntaan. Siellä jo kysellään, millaisen morsiamen se Poika onkaan itselleen hankkinut, ja keitä ovat ne, jotka Laittomuuden ihmisen 42 kuukautta kestävän valtakauden aikanakin kunnioittavat Jumalaa aina kuolemaan asti. Johannes kertoo, mitä hänen annettiin siitä nähdä:
Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä. Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle, sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."
Jesajan ennustus
Vanhan Testamentin koko teksti on täynnä moninkertaista ennustusta Jeesuksesta, mutta Jesajan kirjojen luvuissa 52-53 hänen tehtävänsä Lain määrittelemässä sukulunastajan roolissa on esitetty koskettavimmin, kuin missään muualla Vanhan Testamentin sivuilla:
(52:13) Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva. (52:14) Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo - (52:15) niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu, sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita. (53:1) Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
(53:2) Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. (53:3) Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. (53:4) Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, (53:5) mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
(53:6) Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
(53:7) Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. (53:8) Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. (53:9) Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
(53:10) Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. (53:11) Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. (53:12) Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. (Jes 52:13-53:12)
Jeesus tuli ottaakseen pois maailman synnin. Hänellä on myös toinenkin, kuninkaallinen tehtävä, mutta sen vuoro tulee vasta, kun tämä ensimmäinen tehtävä on loppuunsuoritettu.
Jumalan Karitsa
Ne, karitsat, jotka Jaakobin huone söi pääsiäisyönä Egyptissä, ja joita Vanhan Liiton kansa Lain mukaan joka pääsiäinen syö, ovat esikuvia Jumalan Karitsasta:
Seuraavana päivänä hän (Johannes Kastaja) näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! (Joh 1:29)
Karitsasta oli määrätty, että se valitaan neljä päivää ennen teurastusta, siis Aviv-kuun kymmenentenä päivänä, teurastetaan kello 15 Aviv-kuun neljäntenätoista päivänä ja syödään seuraavana yönä sellaisessa huoneessa, jonka oven päällinen ja sivulaudat on merkitty Karitsan verellä. Jeesus noudatti tarkalleen tätä ohjetta. Hänen päästään, käsistään ja jaloistaan ristille valunut veri teki Golgatan rististä oven, jonka kauttaan kuljetaan Jumalan Valtakuntaan. Tapahtumain kulku oli osapuilleen seuraava:
Jeesus tuli Jerusalemiin idästä päin aasin varsalla ratsastaen sunnuntaina Aviv- eli Nisankuun kymmenentenä päivänä. Seuraavina päivinä hän oli joka päivä Jerusalemin temppelissä. Neljäntenätoista päivänä hän söi pääsiäisaterian kahdentoista lähimmän miehensä kanssa, joista yksi tosin poistui paikalta kesken aterian, ennen Uuden Liiton pääsiäisaterian asettamista. Oli täysikuu. Aterian jälkeen Jeesus ja hänen oppilaansa menivät Öljymäelle, jossa hänet pidätettiin ja vietiin juutalaisten ylipapin hoviin kuulusteltavaksi ja vielä samana päivänä hänet naulittiin ristille, jossa hän kello 15 aikaan kuoli. Mutta koska raamatullinen päivä vaihtuu auringon laskiessa, päivämäärä Jeesuksen kuollessa oli edelleen sama neljästoista päivä, kuin edellisellä illalla pääsiäisaterialla oltaessakin:
Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty", ja kallisti päänsä ja antoi henkensä. Koska silloin oli valmistuspäivä (paraskeví), niin - etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi (en to savváto), sillä se sapatinpäivä oli suuri (i gar megáli i imera ekeinon tou savvaton) - juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas. Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta. Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan, vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä. (Joh 19:30-34)
Perjantai, kuukauden viidestoista ja raamatullisen viikon kuudes päivä alkoi auringon laskiessa noin kello 18. Mutta tämä viidestoista päivä oli Suuri Sapatti, sillä se oli viikon kestävän Happamattoman leivän juhlan ensimmäinen päivä Kolmannessa Mooseksen kirjassa, luvussa 23 annettujen määräysten mukaisesti.
Seuraava päivä, kuukauden kuudestoista, oli tavallinen viikkosabatti, raamatullisen viikon seitsemäs päivä; päivä, joka meikäläisittäin sanottuna on lauantai.
Kun seuraavana päivänä Maria Magdalena ja "se toinen Maria" menivät haudalle, oli Jeesus jo noussut ylös kuolleista. Mihin aikaan ylösnousemus tapahtui, ei ole tiedossamme, mutta päivä on. Oli Aviv- eli Nisankuun 17 päivä, raamatullisen viikon ensimmäinen päivä, se sama, joka erään jumalanvastaisessa maailmassa käytössä olevan ajanlaskun mukaan on viikon viimeinen päivä, Sunnuntai eli Auringon päivä:
Ja kun sapatti oli päättynyt (Opse de savvaton) ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti (ti epifoskusi eis mian savvaton), tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille. Hän oli näöltään niinkuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi. Ja häntä peljästyen vartijat vapisivat ja kävivät ikäänkuin kuolleiksi. Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille: "Älkää te peljätkö; sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu. Ei hän ole täällä, sillä hän on noussut ylös, niinkuin hän sanoi. Tulkaa, katsokaa paikkaa, jossa hän on maannut. (Matt 28:1-6)
Risti
Fysiikan opettaja kertoi, että jos hänellä olisi vipu ja yksikin kiintopiste, hän voisi vivuta koko maailman sijoiltaan. Golgata on tämä piste ja meidän uskomme on se vipu, jolla maailma voitetaan.
Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle! (Gal 6:14)
Jos fysiikan opettaja ei ymmärrä Golgatan merkitystä, hän leimaa koko jutun uskonnoksi ja jää kiintopistettä ja vipua vaille. Jospa siis katsoisimme uudestaan sitä, mitä Jesaja Ristin Miehestä sanoi, nyt jae jakeelta. Näistä jakeista on kirjoitettu paljon hyviä selityksiä, mutta jotakin voin kertoa niistä minäkin.
Jeesusta sanotaan "Herran palvelijaksi":
Katso, minun palvelijani menestyy, hän on nouseva, kohoava ja sangen korkea oleva. (Jes 52:13)
Roomalaiset tappoivat Jeesuksen julmasti - juutalaisten uskonnollisten johtajien nimenomaisesta vaatimuksesta, mutta kun hän toistamiseen tulee, menevät viholliset hiljaiseksi:
Niinkuin monet kauhistuivat häntä - sillä niin runneltu, ei enää ihmisenkaltainen, oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut ihmislasten hahmo - niin hän on saattava ihmetyksiin monet kansat, hänen tähtensä kuninkaat sulkevat suunsa. Sillä mitä heille ei ikinä ole kerrottu, sen he saavat nähdä, mitä he eivät ole kuulleet, sen he saavat havaita. (Jes 52:14-15)
Herran käsivarsi on vanha, usein käytetty peitenimi Jeshuasta, Jumalan Pelastuksesta eli suomalaisittain Jeesuksesta. Nimi pitää sisällään ajatuksen uskosta siihen, että jos et lähde itse hankkimaan itsellesi oikeutta "lihan käsivarrella", vaan panet uskosi Jumalaan, hän hankkii sinulle oikeuden omalla käsivarrellaan, joka on Jeesus. Tämä usko syntyy siten, että joku kuulee ne seitsemän perusasiaa Jeesuksesta ja Jumalan valtakunnasta, jotka on tarpeen tietää, ja ottaa ne vastaan Jumalan lahjana. Näiden seitsemän perusasian asiallista esitystä sanotaan saarnaksi. Saarnaajaa tietysti kiinnostaa se, kuka uskoo, ja kenelle hänen on saarnattava:
Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan? (Jes 53:1)
Ihminen ei voi katsella Jumalan kirkkautta ja jäädä eloon, mutta kun Jeesus tuli maailmaan, hänessä ei ollut mitään häikäisevää tai sellaista, joka olisi lihallista ihmistä miellyttänyt.
Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. (Jes 53:2)
Juutalaiset, jotka odottivat Jumalan lupaamaa suurta ja mahtavaa kuningasta, olivat suorastaan närkästyneitä nähdessään Jeesuksen. Jeesus itse sanoikin, että "autuas se, joka ei loukkaannu minuun":
Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. (Jes 53:3)
Ulkonäkö on pettävää. Jeesuksen suuruus oli sitä, että hänessä ei ollut syntiä. Hän oli myös valmis ottamaan päällensä muidenkin ihmisten murheet, huolimatta siitä, että ohikulkijat tulkitsivat sen väärin. Mutta näin hän tuli sovittaneeksi meidän syntimme, ja parantaneeksi meidät:
Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. (Jes 53:4-5)
Eksyksissä vaeltaminen on samaa kuin vaeltaminen ilman Jumalaa. Ihmisten tapaan mekin voisimme lohduttautua sillä, että "näinhän kaikki muutkin tekevät", ja uskotella itsellemme, ettei parempaa tietä kuitenkaan löydy. Ongelman ydin on kuitenkin siinä, että synti estää meidät näkemästä terveesti, ja poistaakseen tämän ongelman, Jeesus otti päällensä meidän syntivelkamme ja vei ne omassa lihan ruumiissaan ristille. Kun me suostumme kuolettamaan itsemme, oman lihallisen psykemme saneleman elämänmuodon Kristuksen kanssa ristillä, me pääsemme Jumalan yhteyteen hänen ristinsä kautta:
Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. (Jes 53:6)
Jumalan uhrikaritsan oli oltava "täydellinen ja virheetön". Jeesus täytti nämä ehdot. Tämä oli sitäkin merkittävämpää, koska Jumala ei ole koskaan hyväksynyt ainuttakaan ihmisuhria juuri tästä syystä, ettei "täydellisiä ja virheettömiä" ihmisiä ennen Jeesusta mistään löytynyt. Vain puhtaat eläimet kelpasivat, ja nekin vain esimerkeiksi siitä, mitä noin 700 vuotta Jesajan jälkeen oli tapahtuva:
Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. (Jes 53:7)
Vaikka Jeesus alistui kuolemaansa vastustelematta kuin lammas, ei hän mikään lammas ollut. Jesaja puhuu aivan selvää kieltä siitä, että Jumalan Karitsa on kärsivä, ahdistettu ihminen, joka uhrataan Jumalan kansan syntien sovittamiseksi; Jesaja jopa kertoo, että Jeesukselle tullaan osoittamaan hauta; jota lampaan ollessa kysymyksessä ei varmaankaan olisi tehty. Myös nousu ylös haudasta ja nousu ylös taivaisiin sisältyy tähän tekstiin, jossa sanalla "rikas" tarkoitetaan Jumalaa, kaiken luojaa ja omistajaa:
Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. (Jes 53:8-9)
Jumala voi oikeudenmukaisuudestaan tinkimättä armahtaa ja siunata meitä, koska Jeesus on jo kärsinyt meidän puolestamme sekä sairaudet, että synnit:
Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. (Jes 53:10)
Jeesus iloitsee siitä, että meille hänen ansiostaan käy hyvin:
(53:11) Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. (Jes 53:11)
Jeesus tuli maailmaan tehdäkseen turhaksi Saatanan työt. Hän valtaa vihollisen portit, ja kutsuu sen orjat Jumalan lasten kirkkauden vapauteen:
(53:12) Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. (Jes 52:13-53:12)
Seitsemän vuosisataa Jesajan ennustuksen jälkeen Johannes Kastaja oli alkanut kastaa juutalaisia Jordanissa. Apostoli Johannes kertoo kuinka hänen kaimansa "toisena päivänä" tunnisti Jeesuksen:
Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!" (Joh 1:29).
Johannes Kastajan, Jeesuksen serkun elinaikoihin juutalaiset olivat Rooman vallan alaisuudessa ja odottivat Messiasta, joka pystyisi vapauttamaan heidät Rooman vallasta ja palauttamaan Israelille kansallisen itsenäisyyden. Jeesus oli siihen valmis, mutta vain Jumalan määräämässä järjestyksessä. Israel oli menettänyt itsenäisyytensä synnin tähden, joten syntiongelma oli ensimmäinen korjattava asia. Sitten heidän olisi ollut tunnustettava Jeesuksen kuninkuus, ja homma olisi ollut järjestyksessä. Mutta juutalaiset halusivat vain Liiton edut, velvoitteista välittämättä. Ongelman juuria ei edes tunnustettu:
Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi'?" Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. (Joh 8:31-34)
Henkilökohtainen pääsiäinen
Jeesus tuomittiin Jerusalemissa ja teloitettiin kaupungin ulkopuolella olevalla Golgatan kukkulalla Aviv- eli Nisankuun neljäntenätoista päivänä. Tapahtuman johdosta myös Pääsiäisen vietto sai uuden sisällön. Kyse on syntisen vanhurskauttamisesta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Teoreettisessa esityksessään kristinuskon perusteista Paavali sanoo:
Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain. (Rm 3:28-31).
Jeesus ei tullut yksin. Hän syntyi Pyhästä Hengestä, ja kun hän Pyhä Henki kasteen jälkeen laskeutui hänen päälleen, ei hän löytänyt mitään pois poltettavaa. Ihmiset, jotka sitä katselivat, näkivätkin kyyhkysen, eikä mitään tulen liekkejä, niin kuin silloin, kun apostolit saivat Pyhän Hengen. Jeesuksen ja Pyhän hengen yhteisestä esiinmarssista Jeesus, Jumalan sana ja Jumalan lähettiläs - ilmoitti Jesajan kautta:
Lähestykää minua, kuulkaa tämä: Alkujaankaan minä en ole puhunut salassa; kun nämä tapahtuivat, olin minä jo siellä. Ja nyt Herra, Herra on lähettänyt minut ynnä oman Henkensä. (Jes 48:16)
Vanhurskautettu ihminen voi ottaa vastaan Jumalan Hengen sisimpäänsä. Pyhä Henki ihmisessä johtaa kaikkeen totuuteen, joka muuten on sama, kuin mihin lain avulla pyrittiin, vaikkakin ilman menestystä. Vanhurskautetut ihmiset voivat jo valmistautua juhliin:
Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa. (1.Kor 5:7-8).
Vanhurskautettu ihminen saavuttaa voiton uskon kautta Kristukseen:
Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun. (Kol 2:15)
Hädän hetkellä me turvaudumme Jumalaan uskon kautta. Me voitamme maailman - ei voittamalla sitä, vaan kuolemalla sille - uskon kautta Kristuksessa:
Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. (Gal 5:1)
Keskiyön kauhut
Jumala tekee eron oman kansansa ja häntä vihaavan kansan välillä. Veri on merkki sekä Jumalan kansalle, että sen vihollisille, ja ennen kaikkea Jumalalle itselleen, kun hänen rangaistustuomionsa kohtaavat maata:
Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra. Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata. (2.Moos 12:12-13).
Jo Mooseksen työhönottohaastattelussa viitataan vereen. Veden muuttuminen vereksi oli yksi niistä kolmesta tunnusteoista, joilla Mooses todisti Israelin vanhimmille Jumalan lähettäneen hänet:
Herra sanoi: "Jos he eivät usko sinua eivätkä tottele ensimmäistä tunnustekoa, niin he uskovat toisen tunnusteon. Mutta jos he eivät usko näitäkään kahta tunnustekoa eivätkä kuule sinua, niin ota vettä Niilivirrasta ja kaada kuivalle maalle, niin se vesi, jonka virrasta otat, on muuttuva vereksi kuivalla maalla." (1.Moos 4:8-9)
Egypti koki keskiyön kauhut, koska se oli halunnut pitää Jumalan kansan orjuudessa, toteuttamassa oman uskontonsa päämääriä:
Ja Mooses ja Aaron tekivät, niinkuin Herra oli käskenyt. Hän kohotti sauvan ja löi Niilivirran veteen faraon ja hänen palvelijainsa nähden; ja kaikki vesi, joka virrassa oli, muuttui vereksi. Ja kalat virrassa kuolivat, ja virta haisi, niin että egyptiläiset eivät saattaneet juoda vettä virrasta; ja verta oli kaikkialla Egyptin maassa. (2.Moos 7:20-21)
Egyptin tuomiot ovat vain pientä esimakua niistä puoliyön kauhuista, jotka maailma kokee Suuren Sadonkorjuun päivinä. Kuten Egyptissä, ensimmäisen "vitsauksen" teema on veri:
Ja ne seitsemän enkeliä, joilla oli ne seitsemän pasunaa, hankkiutuivat puhaltamaan pasunoihin. Ja ensimmäinen enkeli puhalsi pasunaan; niin tuli rakeita ja tulta, verellä sekoitettuja, ja ne heitettiin maan päälle; ja kolmas osa maata paloi, ja kolmas osa puita paloi, ja kaikki vihanta ruoho paloi. Ja toinen enkeli puhalsi pasunaan; niin heitettiin mereen ikäänkuin suuri, tulena palava vuori; ja kolmas osa merta muuttui vereksi, ja kolmas osa luoduista, mitä meressä on ja joissa henki on, kuoli, ja kolmas osa laivoista hukkui. (Ilm 8:6-9)
Jumalan seurakunta on suuren ahdistuksen aikana hiljaa, kenties jo temmattuna taivaissa, mutta maan päällä on vielä kaksi todistajaa:
Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla (pasi plagi), niin usein kuin tahtovat. (Ilm 11:6)
Todistajat surmataan, mutta he heräävät henkiin ja nousevat taivaisiin. Sitten tulee hän, joka leikkaa maan viinipuun ja polkee sen Jumalan vihan suuressa viinikuurnassa. Tuhat kuusisataa vakomittaa vastaa noin 300 kilometriä:
Ja taivaan temppelistä lähti eräs toinen enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi. Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet". Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan. Ja kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän. (Ilm 14:17-20)
Kun suuri ahdistus on päättynyt, kohtaa maailmaa Jumalan viha:
Ja minä kuulin suuren äänen temppelistä sanovan niille seitsemälle enkelille: "Menkää ja vuodattakaa ne seitsemän Jumalan vihan maljaa maan päälle". Ja ensimmäinen lähti ja vuodatti maljansa maan päälle; ja tuli pahoja ja ilkeitä paiseita niihin ihmisiin, joissa oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa. Ja toinen enkeli vuodatti maljansa mereen, ja se tuli vereksi, ikäänkuin kuolleen vereksi, ja jokainen elävä olento kuoli, mitä meressä oli. Ja kolmas enkeli vuodatti maljansa jokiin ja vesilähteisiin, ja ne tulivat vereksi. Ja minä kuulin vetten enkelin sanovan: "Vanhurskas olet sinä, joka olet ja joka olit, sinä Pyhä, kun näin olet tuominnut. Sillä pyhien ja profeettain verta he ovat vuodattaneet, ja verta sinä olet antanut heille juoda; sen he ovat ansainneet." Ja minä kuulin alttarin sanovan: "Totisesti, Herra Jumala, Kaikkivaltias, totiset ja vanhurskaat ovat sinun tuomiosi". (Ilm 16:1-7)
Maailman uskonnollinen järjestelmä tuhotaan:
Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia. Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti". Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin. (Ilm 17:4-6)
Kun uskonnollinen järjestelmä on tuhottu, pyhät laulavat taivaissa ylistystä Jumalalle:
Sen jälkeen minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden suuren äänen taivaassa sanovan: "Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme. Sillä totiset ja vanhurskaat ovat hänen tuomionsa; sillä hän on tuominnut sen suuren porton, joka turmeli maan haureudellaan, ja on kostanut ja on vaatinut hänen kädestänsä palvelijainsa veren." Ja he sanoivat toistamiseen: "Halleluja!" Ja hänen savunsa nousee aina ja iankaikkisesti. Ja ne kaksikymmentä neljä vanhinta ja neljä olentoa lankesivat maahan ja kumartaen rukoilivat Jumalaa, joka valtaistuimella istuu, ja sanoivat: "Amen, halleluja!" Ja valtaistuimelta lähti ääni, joka sanoi: "Ylistäkää meidän Jumalaamme, kaikki hänen palvelijansa, te, jotka häntä pelkäätte, sekä pienet että suuret".
Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: "Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen. (Ilm 19:1-6)
PS: Tekstin osaotsikosta "Veri" tuli niin pitkä, että se piti jättää siitä vielä toistaiseksi pois kokonaan. Koetan lyhentää sitä, ja sitten lisätä sen kohdan "Risti" jälkeen. Hengellisen elämän tuntijat ymmärtävät kyllä, miksi juuri se aihe on tärkeä. Se on enemmän kuin merkki, jonka suojissa me seisomme odottamassa Lunastuksen päivän aamua.
Seuraava luku:
Happamattoman leivän juhlatai
takaisin
Osmon kotisivulle