Tällä sivulla: Hänen kirkkautensa kiitokseksi; Viimeinen havainto; Aamu- ja iltauhri; Persialaiset hengelliset laulut; Israelin vartija; Lauletaanko teillä psalmeja; Canaan hymns; Ketä sinä kumartelet; Duhoborien laulukirja; Jippii

Eri sivulla: Parasta musiikkia maailmassa; Shomer Israel

 

YLISTYS

Osmo Pöysti

Kuru & Ylöjärvi, Finland

Alku 2007-07-19

Jatkoa 2013-10-16

Jumala loi uuden ihmisen - ei hänen laulujaan - kunniansa ja kirkkautensa ylistykseksi

Monet eivät vieläkään tiedä, mitä varten Jumala loi ihmisen, vaikka efesolaiskirjeen ensimmäisessä luvussa jopa kolmeen kertaan sanotaan:

…armonsa kirkkauden kiitokseksi/ εις επαινον δοξης της χαριτος αυτου, (Kts. Ef 1:6)

…hänen kirkkautensa kiitokseksi/ εις επαινον TSτης δοξης αυτου, (Kts. Ef 1:12)

… hänen kirkkautensa kiitokseksi/ εις επαινον της δοξης αυτου, (Kts. Ef 1:14)

Juuson sanakirjan mukaan epainos tarkoittaa paitsi kiitosta, myös ylistystä:

επαινος, ου, ο,

(επί, αινος)

hyväksyminen, hyväksi l. kiitettäväksi sanominen, kehuminen, kiitos, ylistys Fil. 4:8; εκ τινος jklta tuleva Rom. 2:29; επαινον εχειν εκ τινος saada kiitosta jklta Rom. 13:3; απο του θεου Jumalalta 1.Kor 4:5; c. gen. pers., jolle kiitos tulee Rom. 2:29. 2.Kor 8:18; εις επαινον kiitokseksi 1.Piet 1:7; εις επαινόν τινος jnkin kiitokseksi Ef. 1:6. 12. 14. Fil. 1:11.

Éi siis ole mikään ihme, ettei näiden materiaalisen maailman ilmiöiden ulkopuolisten termien kääntäminen ei ole täysin onnistunut. Ylistyksestä on tullut kiitos ja sana doksa on vääntynyt kirkkaudeksi. Ja kaiken lisäksi kyse on mysteeriosta, salaisuudesta, kts Ef 1:9, Ef 3:4 ja Ef 4:3. Salaisuus se olikin, mutta kun se sitten paljastettiin, on sitä nyt julistettu kohta kaksi tuhatta vuotta.

Tämä salaisuus on suuri, sanoo Raamattu:


Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. (Ef 5:32)

Lauluntekijät ovat tehneet parhaansa tulkitakseen Jumalan suunnitelman tarkoitusta, mutta kyse on enemmästä kuin kiitoksesta tai ylistyksestä. Jos Jumala olisi halunnut luoda vain lauluja, hän olisi tehnyt niin, mutta hän loi uuden ihmisen "kirkkautensa kiitokseksi". Kristus meissä, kirkkauden toivo, on se ihme, jota taivaalliset henkivallatkin joutuvat käyttämään oppimateriaalina ymmärtääkseen Jumalan "aivoituksia", hänen suunnitelmansa päämäärää ja luonnetta.

Maailman luetuin runoilija ja lauluntekijä on edelleen Daavid. Ja koska Jumalan lauluntekijät puhuvat edeltä sen, mitä Jumala on vasta tuomassa maailmaan, he ovat myös profeettoja. Melkoinen lauluntekijä oli myös Paavali. Tässä osa hänen asiapitoisesta ylistyksestään:

Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa, niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa, edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan, sen armonsa kirkkauden kiitokseksi (εις επαινον δοξης της χαριτος αυτου), minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa, jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan. Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä - siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä. Hänessä me myös olemme saaneet perintöosan, ollen siihen edeltämäärätyt hänen aivoituksensa mukaan, hänen, joka vaikuttaa kaikki oman tahtonsa päättämän mukaan, että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi (εις επαινον TSτης δοξης αυτου), me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi (εις επαινον της δοξης αυτου). (Ef 1:3-14)

Valtavat sanat tulevat raskaiksi, jollei lauluntekijä itse elä niiden mukana. Paavali oli efesolaiskirjettä kirjoittaessaan Roomassa vankina. Vankeus ei häntä masentanut, koska hänellä oli toivo paremmasta, eikä tätä toivoa sumentamassa ollut synnin häivääkään. Hänen henkensä oli vapaa, ja se kyllä näkyy tekstistä.

Ennen lasten nukkumaan menoa soittelin hengellisiä lauluja, niiden joukossa myös Rick Mullinsin "Awesome God", jonka löytyi youtubesta hänen itsensä esittämänä. Lauluhan on sama, jonka laajennettua versiota lauletaan Romaniassa nimellä Dumnezeu e taria mea. Mieltä askarruttamaan jäi vain kysymys, miksi Richhard Mullins niin nuorena poistui keskuudestamme. Ettei vain olisi käynyt niin, että suuri suosio ja suuren rahan jumalaton tahto kävivät taakaksi hengelle, joka pyrki Jumalan lasten kirkkauden vapauteen? op/2013-10-17


Viimeinen havainto

Vasile Oprean laulama Dumnezeu e taria mea (Jumala on voimani) löytyi uudestaan netistä osoitteesta http://www.youtube.com/watch?v=Ive83BislaQ ainakin hetkeksi. Lieneekö taas kadonnut? Laulu on liian hyvä tälle maailmalle. Eivät kestä kuunnella, ja eräskin hengellisiin lauluihin positiivisesti suhtautunut kuulijakin sanoi, että "kävi kylmät väreet pitkin selkäpiitä".

 

Aamu- ja iltauhri

Vanhan Liiton jumalanpalvelukseen kuuluivat aamu- ja iltauhrit. Meille tämä tarkoittaa aamu- ja iltarukousta, jossa kiitämme Jumalaa siitä, että hän antoi poikansa pelastaakseen meidät maailmalta.

 

Persialaiset hengelliset laulut

Kuuntelin juuri persiankielisiä hengellisiä lauluja YouTuben kautta. Laulut löytyivät nimellä Haik Hovsepian. Hengellisen laulun syntyminen on aina mielenkiintoinen asia, ja niin tässäkin tapauksessa.

Persia eli Iran on muslimimaa. Sosialistit pantiin tukemaan islamia jo 1960-luvulla, koska islamissa nähtiin tehokas ase länsimaissa yhä piilevää ristin uskoa vastaan. Iranin shaahia kaadettiin Suomenkin valtiollisen propagandakoneen voimin lähes joka päivä. Itsenäisen Iranin tilalle haluttiin sosialistista Irania, mutta kun shaahi kaatui, Iran heilahtikin ajatollien syliin ja shaahin kaataneet terroristit joutuivat pakenemaan aateveljiensä johtamiin maihin, kuten Ruotsiin odottamaan uutta keikausta, joka toisi heidät valtaan.

Sosialistien taustavoimien hanke oli inhimillisesti katsoen nerokas, mutta Jumalan tiet kulkevat korkeammalla:

Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. (Jes 55:8-9)

Vain pari vuotta ennen Persian siirtymistä ajatollien hallintoon Persian evankelisten kristittyjen neuvoston johtoon oli tullut Haik Hovsepian Mehr (1945-1994), maan vähälukuisen helluntailiikkeen "Jama'at-e Rabbani" piispa. Haik Hovsepian oli Teheranin armenialaisia, joka 1960-luvun lopulla oli siirtynyt Mazandaran maakuntaan tekemään lähetystyötä muslimien keskuuteen. Ensi alkuun syntyi vain muutamia kotiseurakuntia, mutta 1980-luvun lopulla jo tuhannet muslimit olivat kääntyneet kristityiksi, vaikka se maan lakien mukaan olikin kuolemalla rangaistava "rikos".

Ajatollien Iran on absurdi laitos. Tuntuu siis aivan loogiselta, että kun se joskus kaatuu, se kaatuu sosialistien syliin. Mutta nykyinen tendenssi osoittaa muuta. Ajatollien hinku Israelin ja kristittyjen hävittämiseen oli niin sairasta kiihkoa, että kun valtio ajatollien ohjauksessa alkoi takavarikoida raamattuja, valtion järjettömyyttä vastustavat nuoret kiinnostuivat Raamatusta ja alkoivat hankkia niitä itselleen. Kun vielä armenialaiset evankeliset seurakunnat vaihtoivat kokouskieleksi farsin, pääsivät persialaiset muslimit evankeliumin makuun.

Haik Hovsepian oli suorapuheinen mies. Kun maan johto vaati evankelista liikettä sulkemaan ovensa muslimitaustaisilta nuorilta, Hovsepian kieltäytyi. Kun maan hallitus vaati allekirjoitusta paperiin, jonka mukaan kristittyjä ei Persiassa vainota, Hovsepian kieltäytyi. Haik Hovsepian oli myös musiikkimies. Hän sävelsi, käänsi tai sovitti noin 150 laulua eri kielistä persiaksi.

Haik Hovsepian "julisti katoilta" sen, mitä paholaisen agentit yrittivät salassa tehdä. Vetoamalla YK:n edustajiin ja julkisiin tiedotusvälineisiin Hovsepianin onnistui saada vapaaksi Mehdi Dibaj, jota oltiin tuomitsemassa kuolemaan syystä, että tämä jo kymmenen vuotta vankeudessa uskonsa tähden viettänyt mies oli kääntynyt aikoinaan islamista Kristukseen. Tämä voitto oli kuitenkin vaarallinen voitto: Vain muutama päivä Mehdi Dibajin vapauttamisen jälkeen Haik Hovsepian kidnapattiin Teheranin kaduilta ja löydettiin myöhemmin muslimihautausmaalta 26 tikariniskua ruumiistaan. Muutama kuukausi myöhemmin paholaisen uskolliset palvelijat tappoivat myös Mehdi Dibaj'n.

Haik Hovsepianilta jäi kaksi poikaa, Andre ja Josef. Pojat ovat tehneet dokumenttifilmin Iranin huuto (A Cry from Iran), jossa he kertovat isänsä tarinan.

Nyt persiankielisten seurakuntien johdossa on jo persialaiset veljet. Ja vaikka ajatollat olivat kieltäneet satelliittivastaanottimien maahantuonnin, lautasia on jo ainakin miljoona. Kun persiankieliset kristilliset TV-ohjelmat alkoivat näkyä Iranissa, oli niille käyttöä ja kysyntää ihan kohtuullisesti.

Israelin vartija

Olimme lasten leirillä Virossa. Pikkuiset ja pikkuisten vanhemmat suorittivat vapaaohjelmaa ja sitä suorittaessaan meidän puolitoistavuotias poikamme löysi pihan puoleiselle rapulle tuodun keraamisen astian, jossa oli askartelijoiden käyttämää tinneriä. Poika oli nostanut purkin huulilleen, mutta silloin enkeli oli tarttunut asiaan. Tinneri oli kaatunut paidalle ja housutkin olivat ihan märkänä tinneristä, mutta hengityksessä ei tinnerin hajua ollut vähääkään. Illan rukoushetkessä luin psalmin Israelin vartijasta, joka ei torku, eikä nuku. Leirillä käytetyssä venäjänkielissä Raamatussa Psalmi Israelin Vartijasta löytyy numerolla 120.

Lauletaanko teillä psalmeja

Israelissa lauletaan paljon psalmeja. Eräs suosituimmista on psalmi 121. Israelin uskontunnustukseksi sanottu S'ma Israel (Kuule Israel, kts. 4.Ms 6:24-27) on myös koko kansan vakiomusiikkia. Ajankohtainen rukous "Rachem" on kaikkien huulilla eikä se pahalta kuulosta laulettunakaan. Rachem, (armo, sääli) on Dan 9:9 tekstiä, joka jakeissa 15-17 jatkuu näin:

Ja nyt, Herra, meidän Jumalamme, joka toit kansasi pois Egyptin maasta väkevällä kädellä ja teit itsellesi nimen, niinkuin se vielä tänä päivänä on: me olemme syntiä tehneet ja olleet jumalattomat. Herra, kaiken vanhurskautesi tähden, kääntyköön sinun vihasi ja kiivastuksesi pois sinun kaupungistasi Jerusalemista, sinun pyhästä vuorestasi; sillä meidän syntiemme tähden ja meidän isäimme pahojen tekojen tähden on Jerusalem ja sinun kansasi tullut kaikkien häväistäväksi, jotka meidän ympärillämme ovat. Ja nyt, meidän Jumalamme, kuule palvelijasi rukous ja hänen anomisensa ja valista kasvosi pyhäkkösi ylitse, joka on autiona; Herran tähden. (Dan 9:15-17)

Canaan hymns

Xiao Mein ja Jeesuksen yhteistuotantona syntyneitä "Kaanaanmaan hymnejä" löytyy You Tubesta, kun kirjoitat hakuruutuun Canaan hymns. Maailman parasta musiikkia maailman parhailla sanoilla! Suoraan taivaasta!

Ketä sinä kumartelet?

Maailman valtiot vaativat lakiensa noudattamista; niin vaatii Jumalakin. Jeesus kohtasi tämän konfliktin heti kasteelta tultuaan. Mutta vaikka Maailman Valtioiden yliarkkitehti tarjosi Jeesukselle jopa järjestelmänsä korkeinta virkaa, Jeesus ei kumartanut.

Jumalan palvelukseen kuuluu kaksi osaa: ylistys ja työnteko. Kun sama halutaan sanoa vähän juhlallisemmin, puhutaan palveluksesta ja palvonnasta. Merkillinen sana muuten tuo "ylistys"; sehän kertoo enemmän valtasuhteista, kuin siitä, miten ylistystä käytännössä harjoitetaan. Jeremian tekstissä käytetään sanaa "kumartaa". Jeremian tekstin aiheena on syy, miksi Juuda vietiin Baabeliin:

Monet kansat kulkevat tämän kaupungin ohitse ja kysyvät toinen toiseltansa: "Miksi on Herra tehnyt näin tälle suurelle kaupungille?"

Ja siihen vastataan: "Siksi, että he hylkäsivät Herran, Jumalansa, liiton ja kumarsivat muita jumalia ja palvelivat niitä". (Jer 22:8-9)

Palvelijan asema suhteessa Jumalaan määrää palveluksen laadun. Vähäarvoisiin töihin Jumala käyttää niitäkin, jotka kapinoivat häntä vastaan. Baabelkin sai röykyttää Juudaa vain sen takia, että Jumala sen salli - Juudan harjoittaman epäjumalanpalveluksen ja laittomuuden tähden. Lopulta kaikkien on pakko ainakin kunnioittaa Jumalaa ja alistua hänen tuomioihinsa, mutta se, joka aikoo palvella Jumalaa vapaaehtoisesti, tulee tehdä se "hengessä ja totuudessa".

Duhoborien laulukirja

Duhoborien laulukirja osoitteessa http://www.doukhoborsonglibrary.org

sisältää parisataa vuotta vanhoja venäläisiä hengellisiä lauluja.

 

Jippii

Joku vuosikymmen sitten kirkko yritti väen väkisin tyrkyttää seurakuntanuorille rock-tyylistä "gospelia". Onneksi kirkko ei yrityksessään onnistunut. Nimikkeen "Jippii" alla markkinoitu "nuorten hengellinen musiikki" on menestynyt sen verran paremmin, että sitä kannattaa tarkastella.

Takaisin Osmon kotisivulle