Kolme Suomessa rakennettua kalatehdasalusta pyytävät ivasi-silliä Kaukoidässä, Kamtshatkan niemimaan ja Korean rannikon välisellä vesialueella. Yhden aluksen miesvahvuus on noin 500 henkilöä. Noin 10 troolaria tuo tuoretta kalaa vuorokaudet ympäri alukselle, joka panee ne purkkeihin - noin 200.000 purkkia joka päivä. Vuonna 1989 laivan rakentajat olivat mukana purjehduksella useita kuukausia. Joskus kevättalvella olimme pohjoisessa, välillä purkitettiin Kamtshatkan rapua ja keskikesällä lillimme Hokkaidon näkyvissä Tyynen Valtameren puolella. Elämysmatkailijat olisivat maksaneet maltaita, jos olisivat päässeet mukaan. Kuvassa Hannu tarkastelee työnsä tuloksia.
Osmo Pöysti
F/S SODRUZHESTVO OHOTAN MERELLÄ
Copyright ©: Osmo Pöysti
2004
Kuru, Finland
Päivitetty 2004-07-01
Kuvat liittyvät kirjaan
JUMALA JOHDATTAATakaisin
Osmon kotisivulle
Ylikonemestari
Ylikonemestari Juri Kornev kertoi, että hänen anoppinsa oli lahkolainen, "stundisti". Kuppi murukahvia ja kiperä kysymys kerran päivässä piti mielen virkeänä.
Kamtshatkan rapu
Kalatehtaan valvomo
Kalatehtaan valvomosta tarkkaillaan isojen autoklaavien ja muun tekniikan toimintaa. Ulos ei laivan uumenista näy, mutta mertahan siellä vaan, sekä lokkeja ja muuta pyyntikalustoa. Eräänä aamuna laskin laivan peräkannelta näkyvät alukset. Niitä oli 85 - arviolta kymmenen tuhatta miestä ja naista Ohotan meren hyisillä vesillä.
Takaisin tekstiin ……
Takaisin
Osmon kotisivulle