OHJEITA JUMALAN PALVELIJOILLE
Lässytä-lässytä-lässyn-lässyn-tyyppisessä evankeliumissa käy aina hyvin, teki setäeno miten tahansa. Mutta Jeesuksen evankeliumissa asia ei ole niin. Jeesuksen evankeliumissa ihminen saa anteeksiannon, muuttuakseen Jumalan palvelijaksi ja anteeksiantavaksi, uudeksi ihmiseksi. Eli kuten Isä-meidän rukouksessa sanotaan: "Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka …" Nämä kaksi evankeliumin muotoa ottavat jatkuvasti kovastikin yhteen; monet muistavat vielä Ahtisaaren ja Kankaanniemen sanaharkan asiasta. Setäeno ei millään haluaisi muuttua itse, ja yrittää siksi muuttaa Jeesuksen evankeliumia mieleisekseen, käsittämättä, että Jeesuksen evankeliumi on niin ja aamen.
Jeesuksen opetuslapsella ei ole mitään neuvoteltavaa Herran vihamiesten kanssa. Herra sanoo:
"…Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne. (Kats. Matt 10:14).
"… Ja missä paikassa teitä ei oteta vastaan eikä teitä kuulla, sieltä menkää pois ja pudistakaa tomu jalkojenne alta, todistukseksi heille." (Kts. Mark 6:11)
"… Ja missä eivät ota teitä vastaan, siitä kaupungista lähtekää pois, ja pudistakaa tomu jaloistanne, todistukseksi heitä vastaan." (Kts. Luuk 9:5)
Opetuslapsen ohjeet Matteuksen evankeliumin 10. luvun mukaan
Matteuksen evankeliumin kymmenes luku on luku kahdentoista apostolin ohjeista. Ensin luetellaan lähettiläiden valtuudet, jae 10:1, sitten nimet (10:2-4), sitten toiminta-alue (10:5-7). Julistuksen sisältö määritellään näin:
Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.
(Matteus 10:7)Jakeessa 10:1 mainittu opetuslasten valtuudet; jakeessa 10:8 määrätään niiden käytöstä:
Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
Työn kustannuksista on säädetty jakeissa 10:9-10. Kaupunkiin tultaessa oli etsittävä arvohenkilö, jonka luo oli majoituttava, kts. 10:10-12. Niistä kaupungeista, joissa Jeesuksen lähettiläitä ei oteta vastaan, sanotaan:
Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.
Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin. (Matt 10:14-15).Tämän kovan sanan sanottuaan Jeesus neuvoo, miten ihmisiä on varottava, ja miten kestää vainoja, ja miten Jumalan sana julistetaan vainojen keskellä. Opetus on varsin pitkä, kts.10:16-33, mikä vain korostaa sitä, miten olennainen osa vainoilla on opetuslapsen elämässä. Vainoilla vihollinen yrittää tuhota opetuslapsen, joko tappamalla hänet tai pakottamalla kieltämään Jeesuksen herruuden. Jakson lopussa Jeesus muistuttaa:
Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. (Matt 10:32-33).Opetuslasten ohjeiden viimeinen osa, kts. Matt 10:34-42, sisältää varoituksen perusteettomista toiveista. Ei pidä luulla, että kaikki ihmiset hyväksyisivät Jeesuksen herruuden ja hänen periaatteensa: rakkauden, totuuden ja elämän. Paremminkin päinvastoin - ne, jotka ovat torjuneet Jeesuksen ohjelman, sangen usein taistelevat aktiivisesti oman herransa ohjelman puolesta. Tämä taistelu alkaa heti lähipiiristä; sukulaiset, tuttavat, työtoverit, kaikki valitsevat puolensa, ja varustautuvat herransa heille antamin asein: Saatanan palvojat saatanallisin asein ja Jumalan palvelijat jumalallisin asein.
Matteus, 10. luku kokonaisuudessaan:
KAKSITOISTA LÄHETTILÄSTÄ
10:1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
10:2 Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäinen oli Simon, jota kutsuttiin Pietariksi, ja Andreas, hänen veljensä, sitten Jaakob Sebedeuksen poika, ja Johannes, hänen veljensä,
10:3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,
10:4 Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.
TOIMEKSIANTO
MITEN VAINOISTA SELVITÄÄN
VAROITUS VÄÄRISTÄ ODOTUKSISTA
10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
10:39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
10:40 Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt.
10:41 Joka profeetan ottaa tykönsä profeetan nimen tähden, saa profeetan palkan; ja joka vanhurskaan ottaa tykönsä vanhurskaan nimen tähden, saa vanhurskaan palkan.
10:42 Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille."
Ensimmäinen toimeksianto koski vain Israelin heimoa. Lähetyskäskyssä opetuslasten toimeksianto määrätään koskemaan koko maailmaa, kts. Mark 16:14-16:
Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi. Ja hän sanoi heille:
Copyright ©: Osmo Pöysti
Takaisin
Osmon kotisivulle