Apt 15 39

Evankelista Markuksen tapaus

Apostolien tekojen alkupuolella Barnabas kirjoitetaan ennen Paavalin nimeä. Mutta kun aikaa kuluu, Paavalin nimi onkin tekstissä ennen Barnabasta. Viidennessätoista luvussa asia huipentuu seuraavaan kertomukseen:

15:36 Mutta muutamien päivien kuluttua Paavali sanoi Barnabaalle: "Lähtekäämme takaisin kaikkiin niihin kaupunkeihin, joissa olemme julistaneet Herran sanaa, katsomaan veljiä, miten heidän on".
15:37 Niin Barnabas tahtoi ottaa mukaan Johanneksenkin, jota kutsuttiin Markukseksi.
15:38 Mutta Paavali katsoi oikeaksi olla ottamatta häntä mukaan, koska hän oli luopunut heistä Pamfyliassa eikä ollut heidän kanssaan lähtenyt työhön.
15:39 Ja
he kiivastuivat niin, että erkanivat toisistaan, ja Barnabas otti mukaansa Markuksen ja purjehti Kyproon.
15:40 Mutta Paavali valitsi Silaan, ja veljet jättivät hänet Herran armon haltuun, ja hän lähti matkalle.
15:41 Ja hän vaelsi läpi Syyrian ja Kilikian vahvistaen seurakuntia.

Entä miten sitten kävi Markuksen, jonka Paavali tässä niin tylysti jätti rannalle? Tapaamme hänet uudestaan Roomassa, (kts. Kol 4:10 ja Flm, jae 24), eikä suinkaan Barnabaan seurassa, vaan Paavalin. Toisessa Timoteuskirjeessä Paavali jopa antaa Markuksesta lausunnon, jonka mukaan Markus on hänelle hyvin tarpeellinen, kts. 2.Tim 4:11.

Markus oli Barnabaan serkku, kts. Kol 4:20, mutta sukulaisuus ei saanut olla määräävä, kun henkilön hengellisestä kasvusta oli kyse. Vaikka Paavalin ratkaisu näytti Apostolien kertomuksen mukaan kovalta, sen arvo tuli myöhemmin ilmi. Paavalille osoittamansa avun lisäksi Markus oli Pietarin mukana Babyloniassa ja hänen kynästään on lähtöisin Evankeliumi Markuksen mukaan.

 

Takaisin sivulle ALLILOUS